نیاز های اساسی مردان

۱. مردان باید احساس کنند مورد نیاز هستند

با گذر زمان، تفکرات سنتی کم‌رنگ شده‌ است و امروزه می‌دانیم که توانایی‌های زنان محدود به تربیت فرزند یا کارهای داخل منزل نیست. در نتیجه زنان زیادی را می‌بینیم که استقلال زیادی دارند و فارغ از وابستگی به همسر یا خانواده، برای رفع نیازهای خود تلاش می‌کنند. اما به طور کلی مردها نیاز دارند که حس کنند پارتنر یا همسرشان به آن‌ها نیاز دارد. این احساس نیاز به معنای وابستگی مالی نیست و گاهی مسائل ساده‌ای مثل جا به جا کردن وسایل سنگین یا مشورت دادن در بعضی از زمینه‌ها می‌تواند این نیاز آن‌ها را تامین کند.

 

۲. نیاز دارند حمایت شوند

نتایج مطالعه‌ای نشان می‌دهد که مردان متأهل از نظر آماری ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ دلار بیش‌تر از همتایان مجرد خود درآمد دارند.  البته که هر نتیجه‌‌ای حاصل عوامل بسیار زیادیست اما می‌توان گفت مردهایی که توسط پارتنر خود مورد حمایت و تشویق قرار می‌گیرند، انگیزه بیش‌تری برای موفقیت و تلاش خواهند داشت. این نیاز مختص مردان نیست؛ همه ما زمانی که وارد روابط عاشقانه می‌شویم، نیاز داریم توسط شریک عاطفی حمایت شویم، هنگام بروز سختی‌ها با او صحبت کنیم و پس از کسب موفقیت، تایید و تشویق او را داشته باشیم. رابطه باکیفیت و سالم می‌تواند ترس از تنهایی وجودی را کاهش دهد و به انسان هدف و دلیل جدیدی برای موفقیت ببخشد.

 

۳. احساس امنیت و ثبات داشته باشند

کی از موارد بسیار مهم در تمام روابط، تجربه حس امنیت است. احساس امنیت در رابطه به چه معناست؟ یعنی بتوانیم خود واقعیمان را با تمام نقاط ضعفی که داریم نشان دهیم، نیازی به پوشاندن ویژگی‌های منفی خود یا تلاش مداوم برای کسب تأیید فرد مقابل نداشته باشیم، بتوانیم درباره احساسات خود با شریک عاطفیمان صحبت کنیم و مورد قضاوت یا نصیحت قرار نگیریم، احساس کنیم برای پارتنر خود ارزشمند و کافی هستیم و با دیگران مقایسه نشویم و …

مجموع این موارد موجب می‌شود رابطه‌ای امن را تجربه کنیم؛ امنیت یکی از نیازهای اساسی زنان و مردان در روابط است. بنابراین به عنوان پارتنر یا شریک عاطفی سعی کنید به فرد مقابل حس ارزشمندی و دوست‌داشتنی بودن را انتقال دهید. (پذیرش ویژگی‌های منفی شخص مورد نظر و به رسمیت شناختن احساسات او، دو اصل مهم در ایجاد حس امنیت است.)

 

۴. به هم تیمی نیاز دارند

ممکن است مردهایی را دیده باشیم که هنوز با تفکرات مردسالارانه به شریک عاطفی خود نگاه می‌کنند؛ تمایل به کنترل دیگران و شرایط دارند و برای نظرات همسر خود ارزشی قائل نیستند. در این‌جا درباره این دسته از مردها صحبت نمی‌کنیم! یکی از نیاز های اساسی مردان، نیاز به هم‌تیمی است؛ کسی که بتوانند به او اعتماد داشته باشند، با او همکاری کنند و برای رسیدن به زندگی مطلوب تلاش کنند. به عنوان مثال ممکن است با شریک عاطفی خود کسب و کاری راه بیندازند. یا ممکن است امورات مربوط به داخل و خارج منزل را به سبک سنتی تقسیم کنند و به این شیوه برای پیشرفت و موفقیت همکاری داشته باشند.

 

 

۵. به شریک عاطفی شوخ طبع و شاداب نیاز دارند

می‌دانم، زندگی سخت است و در بسیاری از مواقع نمی‌توان آن را جدی نگرفت! اما شوخ طبعی، شادابی و توانایی لذت بردن از لحظه، یکی از ویژگی‌های جذاب برای شریک عاطفی است. افرادی که شوخ طبع و پر‌انرژی هستند، معمولاً مهارت بیش‌تری برای تجربه لحظه اکنون و دیدن زیبایی‌‌های زمان حال دارند. البته که نمی‌توان نگران آینده نبود یا به قسط وام ماه بعد فکر نکرد، اما اغلب ما ترجیح می‌دهیم با کسی مسیر زندگی را طی کنیم که گاهی در لحظه حال توقف کند و فارغ از تمام نداشته‌ها و نرسیده‌ها، از زیبایی‌های لحظه اکنون لذت ببرد. علاوه بر این، کرختی نسبت به زندگی و یا خشم و ناامیدی عمیق می‌تواند دلایل زیادی از جمله اضطراب بالا، وسواس فکری زیاد و افسردگی داشته باشد که نیازمند درمان و پیگیری است.

 

۶. نیازمند قدردانی هستند

همه ما نیاز به قدردانی و تشکر داریم؛ حتی اگر کاری که انجام می‌دهیم با هدف قدردانی دیگران نباشد. هنگامی که در رابطه عاشقانه هستیم و برای حفظ کیفیت رابطه تلاش می‌کنیم، گاهی نیاز داریم شریک عاطفی متوجه و قدر‌دان تلاش‌های ما باشد. بنابراین دریافت توجه و تشکر از جانب پارتنر یا همسر، یکی از نیاز های اساسی مردان و زنان در روابط است. گاهی از همسر خود تشکر کنید؛ نیاز به دیده شدن، از آن چیزی که به نظر می‌رسد پررنگ‌تر است. با این‌کار انگیزه بیش‌تری در فرد مقابل ایجاد می‌کنید و او نیز در مقابل قدردانی از تلاش‌های شما را می‌آموزد. بی‌توجهی، دلیل مهمی برای از بین رفتن رشته‌های صمیمیت است.

 

۷. برقراری رشته‌های صمیمیت را کم اهمیت تلقی نکنید!

همان‌طور که در مقاله «وظایف زنان در زندگی مشترک» اشاره کردیم، تلاش برای برقراری رشته‌های صمیمیت، یکی از وظایف مهم طرفین رابطه است. (در اکثر مقالات به موضوع صمیمیت پرداخته‌ایم و در این‌جا به طور مختصر به آن می‌پردازیم.) پس از کاهش هیجانات و حرارت اولیه رابطه، (که شور و حرارتی طبیعی است.) ایجاد صمیمیت و حفظ سرسبزی رابطه بر عهده طرفین خواهد بود. تلاش برای سپری کردن زمان با‌کیفیت در کنار یک‌دیگر، گفتگوی سالم و حل بالغانه تعارض‌ها، توجه به درخواست‌های عاطفی و احساسات فرد مقابل و … از راه‌های افزایش صمیمیت است.

 

۸. نیاز دارند خودشان باشند

همه ما نیاز داریم با تصویر واقعی خودمان دوست داشته شویم و مجبور به تظاهر یا تغییر خود نباشیم. بنابراین یکی از نیازهای همه انسان‌ها در روابط این است که با تمام نقاط ضعف و ویژگی‌های منفی انسانی، حس ارزشمندی و دوست‌داشتنی بودن دریافت کنند. در مورد مردان نیز همین موضوع وجود دارد. تفکرات سنتی‌تر فرزند پسر را با هدف قوی و شجاع بودن، سرکوب احساسات و مدیریت تمام و کمال خانواده بزرگ می‌کند.

علاوه بر این گسترش فضای مجازی و شرایط زندگی مدرن، معیار‌های نادرستی را برای سنجش موفقیت افراد تعیین کرده است؛ معیارهایی مثل سطح درآمد، مدل ماشین، متراژ خانه و … به سنگ ترازوهایی تبدیل شده‌ است که دائم دیگران را با آن‌ وزن می‌کنیم! مجموع این موارد موجب می‌شود مردان فشارهای زیادی را برای سرکوب احساسات خود تحمل کنند و تلاش‌های دائمی برای موفق نامیده شدن بر اساس سنگ ترازوهای نادرست،‌ این فشارها را بیش‌تر می‌کند. بنابراین نیاز دارند در روابط امن، خودِ واقعی و آسیب‌پذیرشان را بروز دهند و فارغ از تمام نداشته‌ها بدانند که دوست داشته می‌شوند.

 

۹. نیاز جنسی یکی از نیاز های اساسی مردان است

میل جنسی و میزان تمایل به رابطه، بین افراد گوناگون متفاوت است؛ اما به طور کلی نیاز جنسی یکی از نیازهای پررنگ و مهم برای اکثر مردهاست. چرا این موضوع اهمیت دارد؟ رابطه جنسی یکی از راه‌هاییست که پیوند عاطفی مردان را با شریک عاطفیشان استحکام می‌بخشد. پس از رابطه، هورمون اکسی‌توسین در بدن مرد ترشح‌ می‌شود و تماس پوست با پوست و ترشح این هورمون، پیوند عاطفی را تقویت می‌کند. رابطه جنسی بخشی از هویت یک مرد است و پذیرش یک مرد از نظر جنسی، پذیرش خودِ‌ اوست. بنابراین توجه به این موضوع و پذیرش نیازهای شریک عاطفی در این زمینه، یکی از موضوعات مهم برای مردان است.

 

۱۰. گفتگوی سالم از نیازهای مهم برای طرفین رابطه است

در مقاله «ازدواج با چه زنی اشتباه است؟»‌ به اهمیت گفتگوی سالم پرداختیم. این‌که بتوانیم با شریک عاطفی خود صحبت کنیم و درخواست‌های عاطفیمان و مشکلاتی که در رابطه احساس می‌کنیم را با او در میان بگذاریم، یکی از نیازهای اساسی برای هر دو طرف رابطه است. ریشه بسیاری از مشکلات در روابط عاشقانه این است که زوجین به جای پرداختن به اختلاف‌ها و مسائل مهم از آن‌ها فرار می‌کنند. در صورتی که رسیدگی به مشکلات رابطه، کلید حفظ کیفیت رابطه است؛ نه فرار و نادیده گرفتن.

هنگامی که درباره مشکلات صحبت می‌کنید، عشقی که به شریک عاطفیتان دارید را یادآور می‌شود، نظرات یک‌دیگر را بی‌اعتبار و بی‌اهمیت تلقی نمی‌کنید و قبل از شروع گفتگو به نیازهای خود می‌پردازید، گره‌های رابطه به گره‌هایی کور و غیر قابل حل تبدیل نمی‌شوند.

 

جمع بندی

به پایان مقاله «نیاز های اساسی مردان» رسیدیم. به عنوان نکته پایانی باید تأکید کنم که موارد عنوان شده، نسخه یکسانی برای تمام مردها نیست. نیازهای اساسی شریک عاطفی شما ممکن است متفاوت باشد و موارد بیش‌تری را شامل شود. راه آشنایی با نیازها و انتظارات فرد مقابل، صحبت درباره آن‌هاست. (همان‌طور که در شماره ۱۰ بیان کردیم.) اگر با صحبت کردن به نتیجه نمی‌رسید و احساس می‌کنید تفاوت و تعارض عمیق‌تر از این است که بتوانید به تنهایی آن را برطرف کنید، راه حل، مراجعه به روانشناس و فرد متخصص است. قبل از این‌که مشکلات رابطه عمیق شود، از روانشناس کمک بگیرید.

 

 

منبع: https://blog.poltalk.me/basic-needs-of-men/