مشاوره قبل از ازدواج چیست؟ چرا باید قبل از ازدواج مشاوره کنیم؟

مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

بطور خلاصه باید گفت مشاوره قبل از ازدواج نوعی زوج درمانی است که می تواند به شما و همسرتان کمک کرده تا یکدیگر را بهتر بشناسید و برای ازدواج آمادگی بیشتری پیدا کنید.
مشاوره پيش از ازدواج می تواند به شما کمک کند تا در در هر زمینه ای مانند مسائل مالی، تعداد فرزندان و… از شریک زندگیتان به شناخت بهتری برسید. این مشاوره می تواند شما را متوجه سازد در چه مسائلی اختلاف نظر دارید و به این صورت از درگیری های احتمالی جلوگیری می کند.
آیا می دانید هدف از این مشاوره چیست؟ در واقع هدف اصلی مشاوره قبل از ازدواج کمک به شما و شریک زندگیتان برای شناخت بهتر و اصولی تر یکدیگر و ازدواج با پایه قوی تر است. حال که متوجه شدید مشاوره پيش از ازدواج چیست اگر قصد رزرو وقت مشاوره دارید لطفا فرم زیر را پر کنید.

 

مزایای مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

شما هرچقدر هم که فکر کنيد بهترين مرد يا زن روی کره زمين را پيدا کرده‌ايد، باز هم به‌دليل هيجانات ناشی از علاقه زياد ممکن است دچار خطا شويد و تصميم اشتباهی بگيريد. مشاوره پيش از ازدواج، همين دوراهی ها و چاله‌هايی را که ممکن است در آن بيفتيد و خود و طرف مقابلتان را بدبخت کنيد، برايتان مشخص می کند و يک نقشه راه درست برای تشکيل يک زندگی مناسب را در اختيارتان قرار می دهد.

 

نکتۀ دیگر اینکه، خیلی از فروشندگان هندوانه به شرط چاقو می فروشند! یعنی همان موقع با یک چاقو قسمت کوچکی از هندوانه را بریده و به شما نشان می دهد و شما می توانید تصمیم مطمئن تری بگیرید. حالا این به شرط چاقو در مسئلۀ ازدواج، خود را به شکل مرحلۀ آشنایی قبل از ازدواج با نظارت یک مشاور ازدواج حرفه ای نشان می دهد. بطور خلاصه مزایای مشاوره قبل از ازدواج عبارت است از:

  • رسیدن با اهداف مشترک را آسان تر می کند.
  • سهولت در درک متقابل
  • گذر از موانع
  • از بین بردن استرس و اضطراب ازدواج
  • کمک به طرفین برای شناخت عمیق تر از یکدیگر

 

 

در جلسه مشاوره قبل از ازدواج چه سوال هایی پرسیده می شود؟

در جلسه مشاوره قبل از ازدواج از شما و شریک زندگیتان خواسته می شود تا هر یک به صورت اختصاصی به سوالات پرسشنامه کتبی پاسخ دهید. در سوالات این پرسشنامه از شما خواسته می شود تا احساس خود را در مورد شریک زندگی و رابطه تان بیان کنید.

شرکت در جلسه مشاوره پيش از ازدواج و پاسخ به سوالات این پرسشنامه می تواند به شما کمک کند تا نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید. شما می توانید در این جلسه در مورد مشکلات و ناراحتی های خود بحث و گفتگو کنید. در این جلسه مشاور از شما و شریک زندگیتان سوالاتی می پرسد و از شما می خواهد تا دیدگاهتان را بیان کنید. بهتر است برای داشتن یک رابطه مستحکم و انتخاب درست برای خود و رابطه تان وقت بگذارید.

روانشناس سعی می کند تا با پرسش سوالات مواردی چون تفاهم در میان زوجین، داشتن اهداف مشترک در زندگی، نداشتن اختلالات شخصیتی و همسنگ بودن از لحاظ اجتماعی و فرهنگی و… را ارزیابی قرار بدهند. مشاور ازدواج سعی می کند تا با در نظر گیری اظهارات شما به دنبال پاسخ این سوال هستند که میزان سازگاری زوجین با یکدیگر چقدر است.

در جلسات مشاوره قبل از ازدواج سوالات مشخصی هر دو فرد پرسیده می شود. فرمول پرسش سوالات یکسان نیست و بسته به موقعیت اجتماعی، فرهنگی و… سوالاتی که هر زوج پرسیده می شود؛ متفاوت است. مشاور از شما می خواهد تا یک لیست از سوالاتی که برای مراجعه کننده مهم است و می خواهد تا پاسخ آنها را بداند؛ به مشاور بدهند. با این کار مشاور به سلایق شما پی برده و روند مشاوره را پیش به گونه ای پیش می برد که به سوالات شما پاسخ داده شود.

 

برای مشاوره ازدواج بايد به چه نوع متخصص حوزه روان‌شناسی مراجعه کنيم؟

مشاوره پيش از ازدواج هم توسط کسانی که تحصيلات روان‌شناسی دارند و هم افرادی که مشاوره خوانده‌اند، انجام می شود. ولی برای انجام مشاوره قبل از ازدواج، روان‌شناس بالينی اولويت دارد؛ به‌دليل اينکه روان‌شناسان بهتر می توانند مشکلات شخصيتی افراد و اختلال‌های روانی ای که به آن دچار هستند را بهتر تشخيص بدهند.

روانشناس بالینی متخصص است، که در مراقبت های مداوم و جامع بهداشت روانی و رفتاری را برای افراد و خانواده ها فراهم آورد. تخصص بالینی بسیار گسترده است و درمان بخش گسترده ای از اختلالات روانی را در بر می گردد. دامنه این حوزه شامل تمام این افراد با هر سن و سالی می شود.

درک آسیب های روانی و ملاحظات تشخیص در زندگی فرد مورد ارزیابی قرار دادن این مشکلات از وظایف روانشناسی بالینی است. روانشناسان بالینی با کمک گرفتن از آزمون های تخصصی و مصاحبه با زوجین مشکلات آن ها را مورد ارزیابی قرار می دهد. بعد از آن با آموزش های حرفه ای دورن فردی و بین فردی به درمان آنها می پردازد.
پس توصيه می شود که برای انجام اين نوع مشاوره‌ها، نزد يک روان‌شناس بالينی که تخصص مشاوره پيش از ازدواج را دارد، مراجعه کنيم. در این کلیپ کوتاه ۹ راز ازدواج موفق را برایتان گفته ایم:

 

ضرورت مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

تصميم به ازدواج يکی از مهم‌ترين اتفاق‌هايی است که در زندگی هر کس اتفاق می افتد. از آنجايی که قصد ما از ازدواج‌ کردن تشکيل يک خانواده بوده و قرار است در زير سايه اين خانواده فرزندی به وجود بيايد و رشد کند، بايد در انتخاب فردی که قرار است با او تشکيل زندگی بدهيم، بسيار دقيق و نکته‌سنجانه عمل کنيم؛
مثلا در يک مورد، خانمی بعد از چندين سال ازدواج به بنده مراجعه کرده بود و خواستار جدايی بود، به اين دليل که صاحب فرزندی شده بود که اين فرزند دچار نقص عقلی بود و اين مسئله را از پدر خود به ارث برده بود و خود اين خانم عنوان می کرد که در زمان آشنايی اش اين نقص را می دانسته و صرفا از روی علاقه با اين آقا ازدواج کرده است.

خيلی از افراد به‌دليل غالب‌شدن هيجان‌هايی در زمان آشنايی، قادر به تصميم‌گيری درست نيستند و بسیاری از خطا و ايرادهايی که وجود دارد و بعداً ممکن است در زندگی زناشويی مشکل‌ساز شود، نمی بينند و تمايل دارند که از فرد مورد علاقه خود ايده‌آل‌سازی کنند.

کمک‌گرفتن از يک مشاور پيش از ازدواج، اين خاصيت را دارد مواردی را که ممکن است در زندگی آن دو نفر باعث ايجاد بحران شود، و آن دو نفر به دلیل غلبۀ هیجانات و احساساتشان نمی توانند ببیند و تحلیل کنند را شناسايی کند.

 

چرا باید مشاوره ازدواج را جدی گرفت؟

این نکته هم مهم است که بدانید بسیاری از اختلالات روانشناختی و اختلالات شخصیت مثل وسواس های فکری و عملی، اختلال شخصیت مرزی، اختلال خودشیفتگی، بسیاری از روان پریشی ها (اختلالات اسکیزوئید)، ممکن است در دیدارهای اول و توسط شما قابل شناسایی نباشد و تنها با انجام آزمونهای روانشناختی دقیق و مصاحبۀ بالینی قابل شناسایی و کشف است.

متاسفانه هر ماه زنان و مردان زیادی به کلینیک ما مراجعه می کنند و اعلام می کنند همسرشان پس از ازدواج، به مرور علائم بیماری خود را نشان داده، و آنچنان زندگی برایشان سخت و غیرقابل تحمل شده که دیگر قادر به ادامه نیستند! پس لطفاً مراجعه به متخصص روانسنجی و سنجش روانشناختی و مشاوره قبل از ازدواج را جدی بگیرید.

مشاوره پيش از ازدواج هم در زمان آشنايی دو نفر با هم و هم بعد از مرحله خواستگاری اتفاق می افتد. به اين صورت که ممکن است دو نفر قبل از انجام مراحل رسمی خواستگاری و به‌واسطه آشنايی ای که با يکديگر دارند، احساس کنند به هم علاقه‌مند شده‌اند و مايل هستند، نزد يک مشاور بروند و ميزان تناسب همديگر برای امر ازدواج را بسنجند يا اينکه بعد از مراسم خواستگاری و تصميم قطعی برای ازدواج، اين مشاوره انجام شود. فرآيند مشاوره در هر دو شکل، هيچ تفاوتی ندارد و يک فرايند معمول در همه اين مراحل اتفاق می افتد.

 

دلایل مهم برای مشاوره قبل از ازدواج

لازم و ضروری است که قبل از ازدواج به مشاوره مراجعه کنید. مشاورین به شما کمک می کنند که برای تصمیم به ازدواج استرس خود را کنترل کنید و همچنین به شما کمک می کنند که با یک دیگر خواسته ها و توقعات را در میان بگذارید. زوجین می خواهند که بدون محدودیت و حتی خود سانسوری در مورد ازدواج با شخص مقابل نظر و عقیده خود را به اشتراک بگذارید.

مشاورین سعی و تلاش خود را می کنند تا زوجین به خواسته ها و اهداف خود برسند و یک دیگر را بهتر بشناسند. از دلایل مهم برای رفتن به مشاوره قبل از ازدواج این است که زوجین یاد می گیرند که تقویت توانایی ارتباط تاثیر گذار با یک دیگر را انجام دهند. سعی کنید در این نوع از مشاوره ها صحبت هایی که می کنید کامل و با جزئیات باشد تا در صورت بروز مشکلی این افراد به شما کمک کنند و راهنمایی های لازم در این باره به شما ارائه دهند.

 

جلسات مشاوره قبل از ازدواج شامل چه مراحلی است؟

در پاسخ باید گفت یکی از نکات اساسی در مشاوره پيش از ازدواج، شناخت دقیق طرفین است. راه های متفاوتی برای این شناخت وجود دارد. برخی از مشاوران از تست ها و ابزارهای روانسنجی استفاده می کنند و برخی دیگر با مصاحبه بالینی به این شناخت می رسند.

بعد از این شناخت زمان آن است که ببینید حالا این دو نفر با این ویژگی های شخصیتی، فکری، خانوادگی و اجتماعی با یکدیگر می توانند زندگی کنند یا نه؟ و اینکه مشکلات و چالش های احتمالی پیشِ روی آنها چیست؟ در این زمینه اطلاعات کافی به هر دو طرف داده می شود، و در نهایت توصیه های لازم در مورد ازدواج یا عدم ازدواج، و در صورت ازدواج، برای فرآیند ازدواج و ادامه زندگی، به آنها داده می شود.

اولین قدم در جلسات مشاوره قبل از ازدواج این است که طرز سوالات و پرسشنامه ها شخصیت فرد مورد ارزیابی قرار بگیرد. بعد از شناسایی این اختلال روانشناس مشخص می کنند که نیاز است تا آیا زوجین در جلسات فردی بالینی شرکت کنند یا خیر. طی جلسات تمام ابعاد شخصیتی آنها مورد بررسی قرار می گیرند.

روانشناس بعد از آن از هر کدام می خواهد تا لیستی از سوالاتی که باید از طرف مقابلشان بپرسند، تهیه کنند. در طی جلسات تک تک مباحثی را که در سوالات مطرح شده بودن مورد بررسی قرار می گیرند. روانشناس در مشاوره پيش از ازدواج در این بین آنها را به چالش می کند که در آینده با مشکلی روبرو شوند این است؛ چگونه رفتار خواهند کرد و به آنها راه حل ها ارائه می دهد.

 

روند مشاوره قبل از ازدواج چگونه است؟

بهترین کاری که قبل از ازدواج باید انجام دهید این است که به مشاوره پیش از ازدواج مراجعه کنید و از همه نظر یکدیگر را بررسی کنید و اولین گام این است که جذابیت های یکدیگر را بدانید به این صورت که بسیاری از افراد می گویند که ظاهر برایشان مهم نیست و این در صورتی است که اولین قدم در رابطه جذابیت های جنسی و معیار های ظاهری است. قدم بعدی این است که افراد بیشترین شباهت را به یکدیگر داشته باشند تا ثبات، دوام و رضایت بیشتری را از هم داشته باشند و قدم بعدی این است که جذابیت های مکملی را در یک دیگر پیدا کنند.

این به این معنا است که افراد جلب چیزی می شوند که خودشان آن را ندارند. قدم بعدی که بسیار مهم است و باید در مشاوره قبل از ازدواج به آن دقت داشته باشید معیار های غیر ظاهری است که شامل مذهب، ارزش های معنوی، اقتصادی، ارزش های جنسیتی و فرزند پروری است. هر کدام از آنها را باید به طور کامل مورد بررسی قرار دهید زیرا هرکدام از آنها می تواند به تنهایی مشکلاتی را برای زوجین به وجود بیاورد ولی مشاوران قبل از ازدواج تمام این موارد را برای شما توضیح و شرح می دهند.

مهارت های یک مشاور ازدواج خوب

يک مشاور پيش از ازدواج خوب، علاوه بر تحصيلاتی که مرتبط با حوزه روان‌شناسی و خانواده دارد، بايد ويژگی های شخصيتی مناسب را نيز داشته باشد.

ويژگی هایی مثل صبور‌بودن و عجله‌نکردن در امر تصميم‌گيری، حافظه خوب، گوش‌دادن مؤثر و فعال، يک مشاور اين حوزه را برای تصميم‌گيری بهتر ياری می رساند.

بهتر است خود اين فرد ازدواج کرده باشد و چالش‌های اين انتخاب را گذرانده باشد تا درک بهتری از فضای همسرداری و ازدواج داشته باشد. علاوه بر اينها، گذراندن دوره‌های مرتبط با خانواده و مشاوره پيش از ازدواج بسيار کمک‌کننده است.

 

جلسات مشاوره بايد با حضور هر دو نفر برگزار شود؟

برای هر چه بهتر برگزار‌شدن مشاوره پيش از ازدواج بهتر است که هر دو نفری که قصد ازدواج با يکديگر را دارند، مراجعه کنند ولی گاهی ممکن است که تنها يکی از طرفين برای مشاوره مراجعه کند. اين مسئله‌ای است که متداول است و ايرادی به آن وارد نيست.
البته این نکته مهم قابل ذکر است که دلایل فردی که به مشاور مراجعه نمی کند خیلی مهم است و می تواند، پیش آگهیِ یک مشکل فکری یا شخصیتی باشد!

ولی توصيه ما در اين موارد آن است که دو نفر حتما يک مشاور پيش از ازدواج را برای تصميم‌گيری انتخاب کنند و فرضاً يکی از طرفين در محل کار خود به مشاوری مراجعه نکند و طرف ديگر به يک مشاور متفاوت. اين کار باعث ناهمخوانی می شود و ممکن است تناقض‌هايی را در تصميم‌گيری برای امر ازدواج ايجاد کند.

 

معمولا گذراندن چند جلسه مشاوره پيش از ازدواج برای زوج‌ها ضروری است؟

روند معمول جلسات مشاوره پيش از ازدواج از پنج جلسه تا ده جلسه متغير است که بسته به نوع ويژگی های شخصيتی طرفينی که مراجعه می کنند و مسائل و مشکلاتی که در بين آنها وجود دارد، اين تعداد جلسات بيشتر يا کمتر می شود.

چه چالش‌ها و مشکلات در زمينه مشاوره قبل از ازدواج در کشورمان وجود دارد؟

مسئله و دغدغه اصلی ای که در امر مشاوره پيش از ازدواج به‌ويژه در کشور ما اتفاق می افتد، درک‌ نکردن مسئله «چرايی ازدواج» از سمت دختر و پسرهايی است که قصد ازدواج با يکديگر را دارند. خيلی اوقات طرفينی که برای ازدواج مراجعه می کنند، دليل و فلسفه مناسبی برای ازدواج ندارند و واقعا هيچ هدفی را از تشکيل يک زندگی دنبال نمی کنند و براساس تصميم‌های هيجانی و ناگهانی و بدون فکر‌ کردن، تصميم می گيرند که خانواده تشکيل بدهند.

در اين بين، خيلی از خانواده‌ها هم فکر می کنند ازدواج‌ کردن مثل تکاليف ديگر زندگی مانند درس‌ خواندن يا کار پيدا کردن است که حتما و هر چه زودتر بايد انجام شود و همين اصرار و در تنگنا قراردادن دختر يا پسرشان برای ازدواج‌کردن، باعث تصميم‌گيری های نادرست می شود که علت بسياری از طلاق‌های امروزه نيز هست.

 

استراتژی های موفقیت در مشاوره قبل از ازدواج چیست؟

اگر شما و همسرتان تصمیم گرفتید که مشاوره قبل از ازدواج داشته باشید، موارد وجود دارد که رعایت آنها، می­ تواند به شما کمک کند تا بیشترین بهره را از این جلسات کسب کنید. این موارد اینها هستند:

  • نگران نباشید که مشاوره قبل از ازدواج، چالش ­برانگیز باشد

    این یک واقعیت است که یک مشاوره قبل از ازدواج موثر و خوب، به احتمال زیاد می تواند چالش برانگیز باشد. این به این دلیل است که شما در مورد برخی موارد بحث می کنید و با آنها روبرو می شوید که ترجیح می­ دادید آنها را رها کنید. اما، اینگونه شما و شریک زندگی­تان شناخت بهتر و بیشتری از یکدیگر پیدا می کنید و در روابط­تان رشد می­ کنید!

  • صادق باشید (سعی نکنید فریب­کاری کنید)

    در مشاوره پيش از ازدواج سعی نکنید افکار و عقاید را بی اهمیت جلوه دهید تا به نظر برسد که شما و شریک زندگی تان کاملاً سازگار هستید. این نکته کاملاً هدف اصلی مشاوره پیش از ازدواج را که باید با مشکلات روبرو شوید را نادیده می­گیرد.

  • بازی برنده و بازنده را رها کنید

    این ایده را قبول کنید که هر دو در زمین بازی برابر هستید. بدانید که زمانی که با مشاوره قبل از ازدواج خود می ­گذرانید یک “منطقه امن” است و آنچه را که در جلسات مشاوره خود مطرح می کنید نمی­ تواند سوخت مجادله­ های آینده یا لحظات “من بهت گفته بودم که” را تامین کند.

  • لطفا رازدار باشید

    موارد مطرح شده در جلسات مشاوره پيش از ازدواج را حتی با نزدیکترین دوستان و اعضای خانواده خود در میان نگذارید. آنچه در جلسات مشاوره مطرح می ­کنید فقط برای گوش مشاور و شریک زندگی شما است. فاش کردن این مسائل فقط اعتماد را از بین خواهد برد.