عشق، مراقبت می خواهد.

شق و مراقبت

 

 

راه های مراقبت از عشق کدامند؟

ابتدای یک رابطه و زندگی مشترک همیشه عاشقانه و پر از هیجان است و برای خرج کردن احساسات هیچ مذیقه ای وجود ندارد. طرفین بی تکلف به هم عشق می ورزند، برای هم وقت می گذارند و برای هم جذاب هستند اما چندین سال از زندگی مشترک که می گذرد حفظ و مراقب از عشق به دلایلی از جمله مشغله های زندگی، کم شدن جاذبه های اولیه، کمبود زمان و... نیاز به تلاش و دقت بیشتری دارد.

مراقبت از عشق

 

به جرات می توان گفت بهترین سوختی که می تواند موتور زندگی را روشن نگه دارد نیروی عشق است. عشق نیرویی است که می تواند به حیات انسان معنا بدهد و وقتی معنایی برای زندگی داشته باشید با تمام توان برای آن تلاش می کنید. اما چطور می توان از عشق مراقبت کرد. راهکارهایی که می تواند در حفظ و مراقبت از عشق موثر واقع شود عبارتند از موارد زیر: 

1-بیان احساسات

از ساده ترین و تاثیرگذارترین راه هایی که می تواند به تداوم عشق میان دو نفر کمک کند ابراز عشق است. ابراز دلتنگی ها و دوست داشتن ها. درست است که همسر یا فرزند شما می داند شما چقدر او را دوست دارید و دلتنگ شان می شوید اما گفتن هراز گاهی این جملات می تواند به قوی تر شدن احساسات میان شما کمک شایانی بکند.

انسان ها به شنیدن این جملات نیاز دارند و می خواهند بشوند که برای اطرافیانشان عزیز و دوست داشتنی هستند. زندگی آنها با شندین همین جملات کوتاه زیبا می شود. عشق را از خود و مخاطبتان دریغ نکنید. آنها را در آغوش بگیرید و حس خود را به زبان بیاورید تا از عشق تان مراقبت کنید. عشق برای ماندگاری نیاز به مراقبت پیگیر دارد.

2-شنونده فعال بودن

اگر حس می کنید روابط شما مانند روزهای اول نیست بهتر است کمی به گذشته دوست داشتنی خود برگردید و ببینید چه می کردید که امروز احتمالا کمرنگ شده و انجام نمی دهید. احتمالا در روزهای ابتدایی آشنایی شنونده خوبی بودید و به حرف های مخاطب تان با شور و اشتیاق بیشتری گوش می دادید. اگر می خواهید به رابطه خود جانی تازه بدهید بهتر است با گوش دادن فعال دوباره به همسر خود نزدیک شوید و به او توجه کنید.

بیش تر از این که یک گوینده باشید سعی کنید به حرف های او گوش دهید و با زبان بدن و استفاده از مهارت های رفتاری به او نشان دهید که شریک احساسات او هستید و او را درک می کنید. گاهی گوش دادن و به معنای خاص، توجه کردن به طرف مقابل می تواند انرژی روانی زیادی به رابطه بدهد.

3-نشاط و شادی و داشتن گذشت

برای این که بخواهید روزهای پرانرژی را شروع کنید و به مخاطب خود نیز این حس و حال را منتقل کنید نباید منتظر بهانه ای باشید. زندگی با مشغله های فراوانی که بر سر راه آدمی می گذارد شاید مجالی برای شادی به شما ندهد بنابراین برای مراقبت از عشق منتظر فرصت نمانید بلکه خودتان شروع کنید و خودآگاه به فکر ساختن و زیبا کردن احساسات و عشقتان باشید. پرانرژی ظاهر شوید، لبخند بزنید، عشق بپراکنید، با محبت رفتار کنید. همسرتان را به یک شام دو نفره دعوت کنید. قرارهای مختلف بگذارید، طبیعت گردی یا پیاده روی کنید و بسیار کارهای دیگر که به شادی هر دوی شما کمک می کند.

از کنار غر زدن های همدیگر ساده عبور کنید. مسائل کوچک را ماشه ای برای چکاندن در فرصت های بعدی نکنید. زندگی و عشق میان شما انقدر ارزش دارد که بخواهید با فراموش کردن مشکلات و ناراحتی میان تان، آن را حفظ کنید. به جای این که به ایرادات همدیگر توجه کنید و مدام بخاطر آن همدیگر را نشانه بروید بپذیرید که بی عیب و نقص نیستید و هر کدام ممکن است مشکلاتی داشته باشید پس با اغماض از کنار این نواقص عبور کنید.

صبور باشید و پذیرنده. با بزرگی و بزرگ منشی نسبت به مسائل و چالش های کوچک و بدی های همدیگر رفتار کنید. هدیه گذشت عشقی است که به شما برمی گردد و زندگی شما را پرانرژی حفظ می کند و آرامش شما را تضمین می کند.

4-پرهیز از بحث های مخرب

در زندگی شاید بارها اتفاق بیفتد که با همسرتان بحث و دعوا کنید. زندگی که دعوا و بحث در آن نباشد حتما یک ایرادی دارد. بنابراین طبیعی است که گه گاهی بحثی در مورد یک مسئله ای پیش بیاید اما این که چه طور دعوا کنید خیلی مهم است. برای رفع دلخوری ها نباید سکوت کرد اما هیاهو نیز راه درستی نیست. 

هیچ گاه برای یک اشتباه همسرتان تمام گذشته را پیش نکشید و او را چندین بار بخاطر خطاهای گذشته توبیخ نکنید. هر مشکلی دارید درباره همان بحث نکنید نه بیشتر. دعوا را به جنجال تبدیل نکنید و ان را به خارج از خانه نبرید. مشکل را بین خودتان و در زمان مناسب حل کنید و حرمت ها را حفظ کنید تا ارزش های زندگی مشترک و احساسات همدیگر را زیر سوال نبرید. 

5-فعالیت های دو نفره

شاید بعد از گذشت روزهای اول زندگی به این فکر کنید که انجام برخی فعالیت ها به صورت اشتراکی دیگر کار جالبی نباشد اما اگر چندین سال از عشق روزهای اول می گذرد بازهم دو نفره قدم برداشتن ها، دو نفره فیلم دیدن، به تئاتر رفتن، پارک رفتن و... را ادامه دهید. این دو نفره بودن ها عشق را تداوم می بخشد. همدیگر را تنها نگذارید. به این فکر کنید آخرین بار چه زمانی با هم به رستوران رفته اید یا با هم قدم زده اید. 

اگر شریک زندگی خود را تنها بگذارید و این لذت های دو نفره را ازهم بگیرید عشق زندگی شما کمرنگ می شود و از هم فاصله می گیرید. دوست داشتن و عشق به روزهای ابتدایی محدود نمی شود و شما برای زندگی شاد و صمیمی به انجام این کارها همیشه نیاز دارید.

6-قوی نگه داشتن اعتقادات مذهبی و فاصله گرفتن از فضای مجازی

حفظ عقاید مذهبی و داشتن یک پناه امن در دنیا به حفظ آرامش روانی شما کمک می کند. انسان های مذهبی انسان های متعهدتر، آرام تری هستند. بنابراین سعی کنید با چنگ زدن به ریسمان ایمانتان به حفظ عشق و تعهد خود به زندگی و شریک خود کمک کنید. داشتن ماوای الهی به شما کمک می کند تا با قلبی مطمئن تر زندگی کنید و بیشتر عشق بورزید.

امروزه متاسفانه فضای مجازی توانسته جای محافل واقعی روابط اجتماعی انسان ها را پر کند و بین آنها فاصله بیندازد. برای این که بتوانید به زندگی خود سروسامانی بدهید باید از تکنولوژی فاصله بگیرید. به دنیای واقعی برگردید و با صرف توان و انرژی و وقت خود به زندگی خود شادی دوباره بدهید. توجه و تمرکز خود را روی عزیزانی بگذارید که دوستشان دارید و باهم صحبت کنید، با هم وقت بگذرانید. اجازه ندهید ابزارهای ماشینی دنیای شما را تصرف کنند.

7-ساخت سرگرمی های دو نفره

بنابر نظر محققان زوج هایی که با هم بازی می کنند و سرگرمی های دو نفره دارند بیشتر به هم نزدیک می شوند و به سختی از هم دل می کنند. بازی کردن، پازل حل کردن و.. باعث می شوند چند ساعتی از دنیای جدی فاصله بگیرید و با کارهای کودکانه به زندگی خود نشاط ببخشید. حفظ شادی و شوخ طبعی زندگی کمک می کند تا عشق تان تازه بماند و درگیرودار زندگی روزمره از همدیگر فاصله نگیرید. برای بازی کردن و وقت گذراندن باهم زمان هایی را در هفته درنظر بگیرید که فارغ از کار و دغدغه خودتان را دریابید. نشاط و صمیمیت میان شما به سلامت روان و شادابی روحتان کمک می کند.

8-داشتن عشق بی قید و شرط

داشتن عشق بی قید و شرط کار راحتی نیست. اینکه طرف مقابل را با تمام نواقص دوست داشته باشید و از کنار خطاهای او بگذرید. درنگاه اول به نظر می رسید که یک شخص دهنده هستید که شاید به شما اجحاف شده اما واقعیت این است که زندگی مشترک برای بقا نیاز به تغافل دارد. نیاز دارد که شما خیلی چیزها را نبینید. درست است که نباید به سادگی از هر خطایی عبور کنید اما برای حفظ و ابراز عشق و علاقه و برای دوست داشتن مخاطب تان نباید قید و شرطی بگذارید.

باید او را همانطور که هست دوست بدارید. ثمره عشق بی قید شرط بیش از تصور است. آرامشی به شما می دهد که شما را فارغ از هزار بگو مگو می کند و باعث می شود مخاطب شما چندین برابر بیشتر شما را دوست داشته باشد و برای شما فداکاری کند. همدیگر را با ایراداتی که دارید بپذیرید و به هم عشق بورزید بدون هیچ شرطی.

9-تحسین کننده و تایید کننده بودن

برخی از کارها تاثیرات شگرفی بر زندگی می گذارند یکی از انها تحسین کردن طرف مقابل به خاطر ویژگی های یا کارهایی است که انجام می دهد. دو فایده مهم این کار این است که اولا وقتی طرف مقابل را پایش می کنید تا خوبی های او را درنظر بیاورید، با بسیاری از ویژگی های مثبت او مواجه می شوید که شاید کمتر به آن دقت کرده باشید و این باعث می شود بیشتر او را دوست داشته باشید و بیشتر قدر خوبی هایش را بدانید. 

دوم این که با تحسین مخاطب به او قدردانی خود را نشان می دهید و چندین برابر بیشتر در قلب او جا می کنید. قدردانی و تحسین همسرتان به او می گوید که دوستش دارید و او را می بینید. تلاش هایش را ارج می نهید و این هدیه بزرگی به قلب همسرتان است.

اطرافیان به ویژه شریک عاطفی شما نیاز دارد که شما او را تایید کنید و حس کند در مسائل مختلف شما در کنار او هستید. سعی کنید به جای مقابله با او همسرتان را درک کنید و با تایید کارهایی که انجام می دهد او را دلگرم کنید. به ویژه زمانی که بین شما مشکلی وجود دارد یا از موضوعی گله مند است به هیچ عنوان از در نصیحت وارد نشوید بلکه ابتدا به او نشان دهید که او را درک می کنید و حس او برای شما مهم است و پذیرای حرف های او باشید. بعد از آرام شدن و ایجاد حس همدلی به گفتگویی منطقی بپردازید.

10-مراقبت از یک دیگر و جدی گرفتن روابط جنسی

به این معنا که به همسر خود توجه خاص داشته باشید و زمان، انرژی و توجه خود را به او اختصاص دهید. به همسرتان عشق بدهید و از او حمایت کنید. توجه خاص به نیازهای هسمرتان و تعهد نسبت به خواسته های او تاثیر بسزایی در نگهداری از عشق تان دارد. هیچ انسانی نیست که محبت و توجه خاص دریافت کند و آن را چندبرابر به شما برنگرداند. سرمایه گذاری های معنوی به تدام عشق در طول سال های زندگی بسیار کمک می کند و آن را زنده نگه می دارد. 

یکی از جنبه های مهم در زندگی زناشویی حفظ رابطه جنسی مطلوب است. به مرور زمان شاید این جنبه از زندگی تحت تاثیر عوامل متفاوتی کیفیت خود را از دست بدهد و این موضوع خود می تواند تاثیرات مخربی بر ابعاد دیگر زندگی شما بگذارد. بنابراین یکی از مهمترین کارهایی که شما می بایست انجام دهید حفظ کیفیت رابطه جنسی خود به طرق مختلف و جلوگیری از ایجاد بی تفاوتی در رابطه تان است. اگر در رابطه جنسی خود دچار مشکل هستید حتما پیگیر رفع آن باشید و با ایجاد جذابیت های متفاوت به حفظ رابطه جنسی خوب کمک کنید.

11-نجات رابطه قبل از نابودی

زندگی روزمره و مشکلات عدیده ممکن است باعث شود شما نسبت به روابط بین فردی خود کمتر توجه بکنید و با بی تفاوتی روزها را سپری کنید بدون این که متوجه باشید تلمبار کردن مشکلات رابطه می تواند به نابودی ارتباط شما بینجامد و دیگر نتوانید برای آن کاری انجام دهید. بنابراین قبل از این که دیر شود و شما از نظر احساسی آنقدر از هم دور شوید که نخواهید برای حفظ آن تلاش کنید، بهتر است به زنگ های خطر توجه کنید و به موقع برای مشکلات رابطه اقدام کنید. 

 

سخن آخر درمورد مراقبت از عشق

برای مراقبت از عشق، می بایست از شریک خود مراقبت کنید، او را ببینید، با هم نشست و برخواست کنید، به زیبایی های ظاهری و ویژگی های شخصیتی هم توجه کنید و همانند روزهای اول برای هم وقت بگذارید. انسان ها فارغ از زمان و مکان ارزشمند و لایق عشق هستند.