همه چیز درباره کلاس های تابستانی و باید و نبایدهای آن

ایام تعطیلات تابستان فرصت خوبی برای آموزش مهارت‌های زندگی به کودکان و نوجوانان است تا این مهارت‌ها به تدریج باتجربه عملی در زندگی همراه و در وجود آن‌ها نهادینه ‌شده و آینده بهتری را برایشان به ارمغان ‌بیاورد.

فصل تابستان فصل تعطیلی مدارس و اوقات فراغت دانش آموزان و فرصت بسیار خوبی برای است که آنها در کلاس های غیر درسی و مورد علاقه خود شرکت کنند. شرکت در کلاس های تابستانه برای کودکان و نوجوانان مفید است و سبب افزایش موفقیت، پرورش خلاقیت و استعدادهای آنها می شود اما اگر آنها در این کلاس ها بدون در نظر گرفتن علاقه خود و بالاجبار شرکت نمایند، اثر عکس دارد و چیزی جز خستگی برای آنها ندارد.

اهمیت کلاس های تابستانی :

یک کلاس تابستانی به اندازه یک کلاس درسی از اهمیت برخوردار باشد زیرا اگر در انتخاب کلاس های تابستانی دقت شود، سبب پرورش خلاقیت و استعدادهای کودکان و نوجوانان خواهد شد پس نباید ثبت نام فرزندانمان در کلاس های تابستانی در اوقات فراغت را بی اهمیت بپنداریم.

فواید کلاس های تابستانی برای کودکان ونوجوانان

ارتقای مهارت های اجتماعی

شرکت در کلاسهای تابستانی و ارتباط با سایر افراد سبب ارتقای مهارت های اجتماعی کودکان به خصوص کودکان تک فرزند خواهد شد. شرکت در یک کلاس مناسب، قبل از هر چیز، فرصتی است برای خروج از فضای محدود خانواده، وارد اجتماع شدن، آشنا شدن با انواع تعامل ها و رفتارهای اجتماعی است

افزایش خلاقیت و آزادی عمل کودک

در آموزش و پرورش خلاقیت کودکان محدود و شکل دادن به نظام فکری آن ها در جهتی خاص است که سبب از دست دادن بخشی از توانمندی ها و بالفعل نشدن بسیاری از بالقوه های کودک می شود. شرکت در کلاس های تابستانه سبب می شود راه های یادگیری کودکان محدود نشد و آنها خلاقیت و آزادی عملی بیشتری داشته باشند.

شکوفایی استعدادهای فردی

شرکت در کلاس های تابستانی هنری ، ورزشی و... سبب شکوفایی استعدادهای فردی کودکان ونوجوانان شده و سبب می شود آنها دریابند در چه زمینه ای استعداد دارند و در آن زمینه تلاش نمایند. پس قبل از تصمیم گیری اینکه کودک خود را در چه کلاسی ثبت نام نمایید، اجازه بدهید فرزندتان هم علایق خودش را محک بزندو او را مجبور به کاری نکنید.

مهارت های حرکتی

روزهای گرم تابستان که کودکان و نوجوانان، مدرسه را تمام کرده و دنبال سپری کردن اوقات فراغت خود هستند، یکی از بهترین اوقات برای فرستادن آن ها به کلاس و ارتقا مهارت های آنان است. در این دوران اگر کودکان کامل در خانه بمانند، دچار بی حوصلگی، تنبلی و افزایش وزن می شوند. شرکت در کلاسهای تابستانی ورزشی و ... و شرکت در کار گروهی سبب افزایش مهارت های حرکتی و توانمند شدن جسم آنها می شود.

مهارت های شناختی

«مهارت های شناختی» برای ارتباط مناسب با خود و دیگران است. مهارت های شناختی شامل آموزش خودآگاهی، همدلی، ارتباط مؤثر، روابط بین فردی مؤثر، کنترل خشم، مقابله با هیجان های منفی، آموزش حل مسئله، تصمیم گیری، تفکر خلاق، تفکر انتقادی و مدیریت زمان، آموزش مذاکره، کار گروهی، مدیریت بحران، پیشگیری از آسیب های روانی، و غیره است.

معایب شرکت در کلاس های تابستانی با برنامه ریزی نامناسب:

متاسفانه برخی از خانواده ها، از روی چشم و هم چشمی و بر اساس آرزوهای خود، فرزندشان را مجبور به شرکت در کلاس ها می کنند، در صورتی که فرزند آنها تمایلی در شرکت در این نوع کلاسها ندارد . برخی بچه ها در طول سال تحصیلی فشارهای روانی زیادی را بابت انجام تکالیف مدرسه، امتحانات و رعایت نظم و مقررات مدرسه متحمل می شوند و فشار مضاعف بر آنها واقعا روا نیست و اگر در طول تابستان نیز صبح زود برای شرکت در کلاسها بیدار شوند، خسته شده و موفقیت کمتری هم به دست می آورند.

آیا بچه ها حتما باید به کلاس تابستانی بروند؟

در تابستان بچه ها زمان زیادی را در منزل بیکار هستند. عده ای از والدین با ثبت نام فرزند خود در انواع مختلف کلاس های تابستانی، وقت بچه ها را پرمی کنند تا کودک از این فرصت استثنایی کمال استفاده را ببرد و اینگونه اوقات فراغت را به کام فرزند خود تلخ می کنند.عده ای دیگر از والدین نیز با آزاد گذاشتن بچه ها در طول تابستان اجازه می دهند بچه ها هر موقع که می خواهند بخورند و بخوابند و بیدارشوند و به استراحت بپردازند و هیچ دغدغه ای نداشته باشند.

کارهای هر دو دسته والدین تایید نمی شود زیرا دسته اول والدین با پر کردن تمام اوقات تعطیلات تابستان بچه هایشان، آن ها را خسته می کنند و بهره وری آنها را کاهش داده و سبب می شوند این بچه ها بعد از اتمام تابستان، برای شروع سال تحصیلی جدید انگیزه نداشته باشند و دسته دوم سبب می شوند ساعت خواب و خوراک بچه ها برهم ریزد و ایام تعطیلات او به بطالت بگذرد و حتی سلامت آن ها در معرض خطر قرار گیرد. این دسته از کودکان و نوجوانان نیز در شروع سال تحصیلی جدید، انگیزه کافی برای شروع را ندارند و تا با سازگار شدن و وفق دادن خود با شرایط و ساعت خواب و خوراک جدید ، زمان زیادی را از دست خواهند داد.

روان شناسان معتقدند؛ اگر کلاس های تابستانی بر اساس علاقه، سن و محتوای مناسب در تعداد کم و با فواصل مناسب برای کودکان در نظر گرفته شود، برای آنها فواید بسیاری نیز دارد بنابراین در ثبت نام کودک خود در کلاس های تابستانی نکات زیر را در نظر بگیرید.