خود ارضایی در نوجوانان، ریشه ها و عوارض چیست؟

خودارضایی یا استمنا یکی از مشکلاتی است که مادران در مورد آن نگرانی های زیادی برای کودکان شان دارند و از آنجا که در مورد این موضوع با دیگران نیز صحبت نمی کنند، فشارهای روانی حاصل از آن برایشان زیاد و غیرقابل تحمل خواهد شد.

 

 

خود ارضایی در نوجوانان امری اشتباه و خطرناک است که معمولا در دوران نوجوانی صورت میگیرد. ولی با آموزشهای لازم می توان خود ارضایی در نوجوانان را مدیریت یا درمان کرد. ارضای نیاز و میل جنسی، زمانیکه دخترهای و پسرها به بلوغ می رسند ایجاد می شود ولی راه هایی برای جلوگیری و کاهش خود ارضایی در نوجوانان وجود دارد که والدین می توانند در این زمینه از (روانشناسان کودک و نوجوان مرکز مشاوره مکث) کمک بگیرند. زمانی که دسترسی به ایجاد یک رابطه مؤثر و مفید جنسی یعنی همان ازدواجصورت نگیرد امکان ایجاد خود ارضایی فراهم می شود. دوره نوجوانی که دوره بلوغ و رشد جنسی است، دوره ایی است که بدن به هر چیزی که شکل و نقش جنسی داشته باشد، سریعاً واکنش نشان میدهد. همچنین رشد و فعالیت بسیار زیاد هورمون های جنسی باعث افزایش ریسک خود ارضایی در نوجوانان میشود.

دوره نوجوانی دوره ایی است که فرد سریعا با این واکنش ها مواجه میشود و توجه و میل شدیدی به ارضای نیاز جنسی خود دارد. از طرفی شاید هنوز امکان ازدواج و رابطه با جنس مخالف برای او فراهم نشده است، که ریسک خود ارضایی را بالا می برد. به همین دلیل در فضایی گیج و پر تنش به خود و محیط اطرافش مینگرد و همیشه خود را در مستأصل میبیند و بیان میکند کسی او را درک نمیکند و پرخاشگر می شود. در ادامه عوارض خود ارضایی در نوجوانان را به شما خواهیم گفت.

بنابراین با این همه احساسات و احوال در نوسان با انگیزه های رشد و مواجه شدن با بدنی که شکلی متفاوت به خود گرفته است، نوجوان با بدن خود بیشتر آشنا میشود. به این نکته اشاره کردیم که هر پستانداری به صورت غریزی عمل خود ارضایی را انجام میدهد. اما خود ارضایی در نوجوانان که در اوج شناخت، تحول و آشنایی با بدن و مسائل جنسی هستند می تواند آسیب های جبران ناپذیری داشته باشد، مخصوصا زمانی که همراه با فیلم های پورن باشد.

لطفا جهت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر با شماره های زیر تماس بفرمایید:

09358590780
02634480414

 

عوارض خود ارضایی در نوجوانان

سه عارضه مهم وجود دارد که باعث میشود به صورت تأکیدی بیان کنیم. انجام خود ارضایی در نوجوانان در این سه حالت و با مواجه شدن با این سه مقوله زیان آور است. خود ارضایی ماهیتا به دلیل اینکه سطحی از اضطراب را تخلیه میکند، میل شدیدی به تداوم در این عمل را در نوجوان مضطرب بر می انگیزد. بنابراین انجام این عمل نه تنها صرفا به دلیل ارضا شدن بلکه به دلیل پایین آوردن سطح زیادی از اضطراب و سطحی از آرامش را به فرد برمیگرداند. اما:

1. بازماندن از رشد در زمینه های دیگر

خود ارضایی اگر در پسران نوجوان بیش از دو بار در هفته انجام شود، غیر طبیعی جلوه میکند. نوجوان به دلایلی که پیش از آن توضیح دادیم (تغییر بدن، ترشح هورمن های جنسی در بالاترین حد خود و اضطراب دوره بلوغ) در این سن نه تنها به آرامش جنسی نرسیده بلکه با هجمه ایی از حالات و روحیات جنسی مواجه شده و با محدودیت های سنی خود، چاره ایی به غیر از ارضای نیاز خود از طریق خود ارضایی ندارد.

اما اگر بیش از نهایتا دو بار در هفته زمان و ذهن خود را معطوف به این امر کند از رشد در زمینه های دیگر در سن خود و خلاقیت و شکوفایی باز میماند و تنها ایده آل او دسترسی به موقعیتی برای ارضای نیاز خود میشود.

بنابراین خانواده ها باید متوجه باشند زمینه های رشدی نوجوان را از طریق ورزش که هم میتوانند به تخلیه انرژی به بهترین شکل باشد و هم ظاهری مناسب برای نوجوان ایجاد کند و هم نوجوان احساس رشد، بالندگی و قدرت را در آن تجربه کند را ایجاد کنند. نوجوان واپس خورده، بی عزت نفس و دوست نداشته شده، اولین قدم را برای هر خود تخریبی را با فدرت برمیدارد. بنابراین حمایت و توجه خانواده به نوجوان در این سن بسیار مهم است.

2. ایجاد وسواس

اگر انجام این عمل به صورت وسواسی باشد، برای هر فرد انسانی ایجاد مشکل می کند. در واقع رفتارهای وسواسی که ریشه در اضطراب شدید دارند، تداوم، مراسم و آیین مشخص خود را دارند. مثلا فردی که خود را مجاب به شستن دست هایش به ۲۰ بار در روز میکند و اگر آب کمی سرد شود به ۲۲ بار میانجامد. بنابراین مراسم آیینی به صورت وسواسی، در واقع تمرکز فرد را بر روی انجام عمل بیشتر میکند و ترک آن عمل چون وسواس گونه است، باید با درمان صورت بگیرد.

3. ترجیح خود ارضایی به رابطه سالم

اگر نوجوان و یا هر فرد دیگری، خود ارضایی را به ایجاد رابطه با یک معاشر جنسی ترجیح دهد، در انجام این عمل به اشکال برخورده است و ذهن او در انجام خود ارضایی میل و رغبت بیشتری دارد تا ایجاد یک رابطه صحیح و سالم.

به این دلیل که ایجاد یک رابطه صحیح جنسی به شناخت از خود، شخص مقابل، تایید اجتماعی و احساس خوشایند، سالم و قابل رشد نیاز دارد که صرف زمان و شناخت از خود را میطلبد اما وقتی فرد به عمل خود ارضایی عادت کرده باشد، توانایی برقراری رابطه را در خود کم و محدود میبیند و ترس از ایجاد رابطه در او به وجود می آی. و با رفتارهایی عصبی، بیمارگون و غیرمنعطف با مردم و جنس مخالف رابطه میگیرد. زیرا در ذهن او رابطه جنسی سالم و صمیمانه تعریف درستی ندارد و میل خود را با تخلیه اضطراب و هراسی مدام تبدیل به خود ارضایی میکند.

خود ارضایی در نوجوانان

6 راهکار درمان خود ارضایی

1. دوری کردن از فیلمهای پورن

قرار گرفتن در معرض فیلمهای پورن میل به خود ارضایی را زیاد می کند و نوجوان را به سمت خود ارضایی سوق دهد. افرادی که می خواهند در جهت درمان خود ارضایی حرکت کنند، باید از دیدن فیلم ها، تصاویر و وب سایت های مستهجن خودداری کنند. اگر فرد بتواند مانعی بین خود و فیلم های مستهجن قرار دهد، می تواند به شکستن عادت خود کمک کند.

متاسفانه امروزه دسترسی به فیلمهای مستهجن بسیار آسان شده است. با این حال، مردم می توانند با استفاده از فیلترهای دستگاههای الکترونیکی که انواع خاصی از محتوا مانند مواد مستهجن را مسدود می کنند، دسترسی خود را به مستهجن محدود کنند. اگرچه فرد می تواند چنین وب سایت هایی را مسدود کند، اما داشتن وقت کافی برای انجام این کار می تواند به آنها فرصت دهد تا دوباره کنترل تکانه های خود را از دست بدهد و اجازه عبور را برای خود صادر کند.

2. اکتیو شدن یا اکتیو ماندن

یکی از راهکارهای درمان خود ارضایی در نوجوانان می تواند (اکتیو شدن باشد) برای نوجوان می تواند بسیار مفید باشد که میتواند راه هایی را برای مشغول کردن وقت خود پیدا کند. این امر باعث ایجاد از بین رفتن میل به خود ارضایی در نوجوانان می شود. یافتن محل های پر انرژی می تواند جایگزین زمان صرف شده برای خود ارضایی شود. افراد می توانند با در نظر گرفتن یک سرگرمی جدید یا یادگیری مهارت جدید مانند یادگیری یک ساز موسیقی یا تلاش برای ورزش جدید ذهن خود را برای عدم انجام خود ارضایی تمرین دهند.

توسعه اهداف جدید می تواند به فرد کمک کند تا انرژی خود را مجدداً متمرکز کند و در چیزهای دیگر هیجان و انگیزه پیدا کند. همچنین می تواند با پیدا کردن اهداف و آرزوهای خود مسیرهای جذاب تری را نسبت و خود ارضایی پیدا کند.

3. به دنبال کمک گرفتن حرفه ای از یک روانشناس یا سکس تراپیست باشید

زمانی که خود ارضایی آسیبهای جدی به زمان و کار شما می رساند شما حتماً نیاز به گرفتن کمک از یک روانشناس را دارید. ممکن است خود ارضایی شما تبدیل به یک نوع وسواس شده باشد که نیاز به کمک دارویی و روان درمانی بسیار پر ضرروی است. در بسیار از موارد و در درمان خود ارضایی درمانگران متوجه می شوند که فرد روحیه و عزت نفس خود را از دست داده است و به صورت نا خودآگاه به سمت افسردگی می رود.

4. وقت گذاشتن با سایر افراد

برخی از افراد ممکن است خود ارضایی کنند زیرا احساس تنهایی می کنند و یا چیز دیگری برای پر کردن وقت خود ندارند. صرف داشتن وقت کمتر به تنهایی فرصت های خود ارضایی را کاهش می دهد. گذراندن وقت با دیگران نه تنها شخص را مشغول خواهد کرد بلکه می تواند تمرکز او را نیز از خود ارضایی تغییر مسیر دهد. روش های مختلفی برای کاهش تنهایی وجود دارد، مثلاً افراد می توانند با دوستان یا خانواده خود ملاقات کنند، کلاس بگذرانند یا به یک سالن ورزشی بپیوندند تا از لحاظ اجتماعی با دیگرانارتباط بیشتری داشته باشند.

5. ورزش کردن

ورزش راهی مؤثر برای کاهش تنش و تمرکز مثبت انرژی است. فعالیت هایی مانند دویدن، شنا و وزنه برداری می تواند بدن را تقویت کرده و اندورفین هایی را آزاد کند که احساس بهزیستی را تقویت می کند. احساس خوشبختی و آرامش بیشتر ممکن است اشتیاق به خود ارضایی را هرچه بیشتر کاهش دهد.

6. پیدا کردن گروهای مشاوره ای یا همان گروه درمانی

امکان شرکت در گروه درمانی های خود شناسی و مدیریت خود و سایر حوزه ها می تواند بسیار زیاد در بهبود شرایط برای افراد کمک کننده باشد.

واکنش والدین به خود ارضایی نوجوان

قطعا هر والدی با مواجه شدن با چنین رفتاری در نوجوان خود شرمگین میشود و به همان میزان نوجوان میتواند از اینکه والد او با چنین رفتاری مواجه شود احساس گناه، خشم و شرم کند. بنابراین والدین باید آگاه باشند که خود ارضایی در نوجوان یک امر اشتباه است و مواجه شدن با آن بدون کمک روانشناس میتواند احساسات منزجر کننده ایی را در هر دو طرف به وجود آورد. اما والدین میتوانند با ایجاد فضایی دوستانه و راهنمایی نوجوان خود به مسیری بهتر، او را در راه رفتارهای مناسب تر قرار دهند.

اگر نوجوانی در بیشتر ساعات شبانه روز در خانه تنها بماند و یا دسترسی او به اینترنت و ماهواره بدون آگاهی والدین باشد، قطعا رفتارهای اشتباه او از یک رفتار غریزی به رفتاری وسواس گونه و بیمارگونه تبدیل خواهد شد.

تاثیر ورزش برای جلوگیری از خود ارضایی

نوجوانی که میتواند زمان های بیشتری را در ورزش و تفریحات گروهی سالم بگذراند، به طور قطع فرصت کمتری برای پرداختن به رفتارهای جنسی پیدا میکند. همچنین نوع معاشران و دوستان نوجوان بسیار مهم است. والدین باید تاکیدا بدانند فرزندشان در چه مکانی و با چه افرادی معاشرت میکند و میزان صمیمت او با دوستان و همکلاسی ها چگونه است.

جدای از تمام این موارد، آگاهی دادن به نوجوان در مورد رفتارهای جنسی و خود ارضایی میتواند قدم مهمی در صمیمت بین والدین و فرزندان باشد. در اینصورت خود ارضایی در نوجوان منجر به رفتارهای غلط جنسی که میتواند آسیب بیشتری به او برساند، نمیشود.

القای احساس گناه ممنوع

دلیل عمده اینکه در ذهن ما خود ارضایی گناهی بزرگ محسوب میشود، اجبار به این رفتار بصورت وسواس گونه و همچنین عادت به چنین رفتاری است. نوجوان با انجام این رفتار، با إحساس شرم و گناه خود نیز درگیر میشود و مدام مضطرب تر میشود. اما اگر والدین این آگاهی را به نوجوان دهند که چنین رفتاری میتواند عادت غلطی شود و در آینده میل به رابطه جنسی سالم را از دست دهد، قطعا نوجوان میتواند در انجام رفتار خود تجدید نظر کند. در صورت ناتوانی فرد در جلوگیری از این عمل نامناسب بایستی حتما فرد به روانشناس یا سکس تراپیست مراجعه کند.