اضطراب جنسی

اضطراب جنسی

 

اضطراب جنسی چیست؟

اضطراب جنسی را می‌توان اضطراب عملکرد جنسی نیز نامید و می‌تواند ناشی از تجربیات منفی گذشته، اختلالات جنسی، استرس یا عوامل مختلف دیگری باشد. اضطراب جنسی باعث می‌شود افراد برای داشتن رابطه جنسی احساس اضطراب شدید کرده و به طور بالقوه حتی منجر به اجتناب از داشتن رابطه جنسی می‌شود. با این حال، مهمترین عاملی که باید در اضطراب جنسی در نظر گرفت اهمیت ارتباط است.

دلایل اضطراب جنسی چیست؟

دلایل زیادی وجود دارد که چرا ممکن است فردی با اضطراب جنسی دست و پنجه نرم کند. در زیر چند دلیل متداول وجود دارد که چرا ممکن است فردی دچار اضطراب جنسی شود:

۱.مسائل مربوط به تصویر بدن

اگر شخصی نسبت به جنبه‌های خاصی از بدن خود دچار کمبود اعتماد به نفس باشد، در برقراری رابطه جنسی به خصوص با شریک جدید ممکن است اضطراب جنسی را تجربه کند.

۲.اختلالات جنسی

در افرادی که از میل جنسی کم، اختلال در نعوظ و … رنج می‌برند، ممکن است برقراری رابطه جنسی مضطرب کننده باشد.

۳.سوء استفاده جنسی در گذشته

افرادی که آزار جنسی را تجربه کرده‌اند، اغلب در فکر کردن به رابطه جنسی به روش‌های سالم مشکل دارند و ممکن است مدتی طول بکشد تا بتوانند تصور کنند که رابطه جنسی برای آنها چگونه باید باشد. همچنین در بسیاری از افراد با سابقه تجاوز یا سوءاستفاده ممکن است استرس پس از سانحه نیز دیده شود که زندگی روزمره آنها و حتی رابطه جنسی را مختل کند.

۴. مسائل مربوط به رابطه

این مسائل شامل دعوا، مشاجره، خشونت یا ناتوانی در صراحت و صادق بودن با شریک زندگی است. عدم برقراری ارتباط عاطفی و کلامی کافی می‌تواند به مرور زمان اضطراب جنسی را نیز افزایش دهد.

۵.ترس از صمیمیت

برای افرادی که ترس از صمیمیت دارند، ممکن است اعتماد و نزدیکی به دیگران سخت باشد. ترس از صمیمیت یکی از مؤلفه‌های بزرگ در اضطراب جنسی است.

۶.سازگاری با شریک زندگی

اگر کسی با شریک زندگی خود احساس راحتی نمی کند یا به شریک زندگی خود جذب نمی شود، می‌تواند کاهش میل جنسی و اضطراب برای برقراری رابطه جنسی را تجربه کند.

 

اضطراب جنسی

تفاوت اضطراب جنسی در زنان و مردان

در زنان، اضطراب جنسی می‌تواند به صورت مشکل در علاقه‌مند بودن به رابطه جنسی، مشکل در برانگیختگی یا مشکل در ارگاسم ظاهر شود. در مردان اضطراب جنسی معمولا با مشکل در نعوظ، حفظ نعوظ یا زودانزالی همراه است.

راهکارهای کاهش اضطراب جنسی

۱.صاحب بدن خود باشید.

تصویر بدن اغلب عامل مهمی در دستیابی به یک زندگی جنسی سالم است. اگر نسبت به ظاهر بدن خود احساس ناامنی کنیم، ممکن است نگران این باشیم که آیا شریک زندگیمان ما را جذاب می بیند یا نه. نیازی به گفتن نیست بدن هیچ انسانی بی‌عیب نیست و برای لذت بردن دو طرفه از رابطه جنسی، نیاز به یک بدن بدون عیب و نقص ندارید.

یکی از تمرین‌های ساده برای اصلاح کردن تصویر بدنمان در ذهن این است که در مقابل آینه بایستید، تا جایی که می توانید برهنه باشید. به خودتان در آیینه نگاه می کنید و هر چیزی را که می بینید و دوست دارید بنویسید.

موفقیت این تمرین در تکرار آن است تا بتوانید با بدن خود راحت شوید و آن را به خاطر زیبایی منحصربه‌فردش دوست داشته باشید.

۲. درباره رابطه جنسی بیشتر بدانید.

یکی دیگر از موانعی که ممکن است به اضطراب عملکرد جنسی شما دامن بزند، عدم آموزش جنسی مناسب است. این مفهوم لزوماً به این معنی نیست که شما هنوز نمی دانید رابطه جنسی و مراحل آن چیست، شاید به این معناست که برای واقعیت های یک رابطه جنسی کاملاً آماده نشده اید. واقعیت این است که هر کس عملکرد متفاوت و نیازهای متفاوتی دارد. شما برای کاهش اضطراب جنسی، شناخت نیازهای خود و همچنین افزایش دادن اعتماد به نفستان در عملکرد جنسی، نیاز به اطلاعات جدیدتر و کامل‌تری دارید.

۳.آنچه را که از آن لذت می برید، بیان کنید.

هنگامی که متوجه شدید از چه چیزی لذت می برید، بسیار مهم است که یاد بگیرید زمانی که در رابطه جنسی هستید، نیازهای خود را بیان کنید و آنچه را که در سرتان می گذرد توضیح دهید. شما همچنین می توانید با رفتارتان شریک عاطفی خود را راهنمایی کنید تا چه کارهایی انجام دهد و بلعکس. اضطراب جنسی به این صورت کاهش پیدا می کند

«زنانی که بیشتر در مورد رابطه جنسی صحبت می‌کنند، بیشتر به ارگاسم می‌رسند.»

اضطراب جنسی

 

غلبه بر اضطراب عملکرد جنسی

اگر اضطراب جنسی دارید، به پزشک خود یا روانشناس مراجعه کنید. کسی که به اندازه کافی با او راحت هستید تا در مورد زندگی جنسی خود صحبت کنید. پزشک شما را معاینه می‌کند و آزمایش‌هایی را انجام می‌دهد تا مطمئن شود که بیماری یا دارو دلیل مشکلات شما نیست.

در طول معاینه، پزشک درباره سابقه جنسی شما می پرسد تا بفهمد که چه مدت اضطراب جنسی داشته اید و چه نوع افکاری در زندگی جنسی شما تداخل دارند.

داروها و سایر روش‌های درمانی می توانند به درمان اختلال نعوظ و سایر مشکلات جنسی که دلایل فیزیکی دارند کمک کنند. اگر یک مشکل پزشکی دلیل اضطراب جنسی نیست، پزشک ممکن است به شما پیشنهاد کند یکی از این روش ها را امتحان کنید:

۱.با یک درمانگر صحبت کنید.

با یک مشاور، سکس تراپیست یا درمانگر که تجربه ای در درمان مشکلات جنسی دارد، قرار ملاقات بگذارید. درمان می تواند به شما در درک و سپس کاهش یا خلاص شدن از مسائلی که باعث اضطراب جنسی شما می شود، کمک کند. برای مثال، اگر نگران انزال زودرس هستید، می‌توانید تکنیک‌هایی را امتحان کنید که به شما کمک می‌کند کنترل بیشتری داشته باشید.

۲. با شریک زندگی خود صادق باشید.

صحبت کردن با شریک زندگی خود در مورد اضطراب جنسی می تواند به کاهش برخی از نگرانی های شما کمک کند. وقتی سعی می کنید با هم به یک راه حل برسید، ممکن است به عنوان یک زوج به هم نزدیک تر شوید و رابطه جنسی خود را بهبود بخشید .

۳. از راه های دیگر صمیمی شوید.

یاد بگیرید چگونه بدون رابطه جنسی صمیمی باشید. همسرتان را ماساژ دهید یا با هم حمام آب گرم بگیرید. کارهایی انجام دهید که لذت بخش هستند. این صمیمیت‌ها کمک می‌کنند که خود را همیشه برای انجام فعالیت جنسی تحت فشار قرار ندهید.

۴.ورزش کنید.

 ورزش نه تنها باعث می شود احساس بهتری نسبت به بدن خود داشته باشید، بلکه اشتیاق و میل شما را در رابطه جنسی نیز بهبود می بخشد.

۵.حواس خود را پرت کنید.

هنگام عشق ورزی، یک موسیقی عاشقانه بگذارید. به چیزی فکر کنید که شما را برمی‌انگیزد. دور کردن ذهن از عملکرد جنسی می‌تواند نگرانی‌هایی را که مانع هیجان‌زده شدن شما می‌شوند را از بین ببرد.

سخن پایانی اضطراب جنسی

همانطور که گفتیم اضطراب جنسی بیشتر مربوط به اضطراب در مورد عملکرد ما حین رابطه جنسی است که موجب می‌شود حتی از داشتن رابطه جنسی خودداری کنیم. برای حل این اضطراب، به درمانگر مراجعه کنید، دلایل را شناسایی کنید و از روش‌های متفاوت برای حل آنها استفاده کنید.

منبع: سایت روان آرام

ویرایش: زینب معصوم زاده