راهکارهایی برای درمان دروغ گفتن فرزندان

 

بعضی افراد، وقتی در شرایط سخت قرار می‌گیرند، برای تبرئه و آزاد کردن خودشان، به دروغ متوسل می‌شوند. هیچ کودکی به ذات، حقه باز نیست.

اگر کودک‌تان زیاد دروغ می‌گوید، به جای نگرانی به ریشه و دلیل دروغ گفتن او توجه کنید تا بتوانید اعتماد دوباره وی را به خودتان جلب کنید. در این نوشته به دلایل دروغگویی در کودکان و راهکارهای مقابله با آن، به اختصار می‌پردازیم.

1- دروغ گفتن برای جلب توجه:

بعضی اوقات، کودکان برای جلب توجه بزرگسالان دروغ می‌گویند. بعضی از والدین توجه به کودک خود را منحصر به زمانی می‌کنند که رفتار مدنظرشان را انجام بدهد.

توجه شرطی به کودک و تحت فشار قرار دادن وی برای انجام کاری بیشتر از توانش، موجب دروغ گفتن کودک برای به‌دست آوردن توجه بزرگسالان و بالاخص والدین می‌شود.

2- روش‌های تربیتی تهدیدآمیز:

اگر عواقب بی‌ادبی و نافرمانی کودک سنگین باشد، او برای پرهیز از روبرو شدن با این عواقب به دروغ متوسل می‌شود.

والدین کودکانی که بخاطر ترس دروغ می‌گویند، باید در روش‌های تربیتی خود تجدید نظر کنند و احساس امنیت کافی را برای گفتن حقیقت فرزندشان فراهم کنند.

در غیر این صورت دروغگویی به عنوان حربه‌ای برای رهایی از شرایط سخت و گریختن از مهلکه در وی نهادینه می‌شود.

3- از دوگانگی ارزش‌ها بپرهیزید:

کودکی که دروغ‌های مصلحت‌آمیز والدین را می‌شنود و یا شاهد رفتارهای دوگانه و ریاکارانه والدین می‌باشد، نمی‌تواند ارزش واقعی راست‌گویی و زشتی دروغ را درک کند.

اگر کودک از شما دلیل دروغگویی سایر بزرگسالان را پرسید، به او توضیح دهید بعضی از افراد به اشتباه به این کار دست می‌زنند و این کار مورد پسند شما و جامعه نیست.

4- سوال‌های بسته از کودک نپرسید:

اغلب دروغ‌های کودکان در مورد کارهایی است که نمی‌خواهند انجام دهند. کودکان برای فرار از سرزنش در برابر سوال‌های بسته، دروغ می‌گویند.

با پرسیدن سوال‌هایی از قبیل «دست‌هایت را شسته ای؟» یا «شیرینی‌ها را تو برداشته ای؟» که جوابش را از پیش می‌دانید زمینه دروغگویی را در او فراهم می‌کنید.

5- روش صحبت خود را اصلاح کنید:

اگر هربار که متوجه دروغگویی کودک خود می‌شوید، پرخاش می‌کنید یا با چسباندن برچسب دروغگویی به فرزند خود، قبح دروغ گفتن را در وی از بین می‌برید، باید بدانید شما دلیل اصلی ادامه دروغ‌های فرزندتان هستید.

به کودک اجازه ندهید فکر کند توانسته سر شما را کلاه بگذارد؛ ولی در عین حال به گونه‌ای با او صحبت کنید که بداند تا حدی شرایط وی را درک می‌کنید.

به طور مثال اگر در مورد انجام تکالیف مدرسه‌اش دروغ می‌گوید، به او بگویید: «ضرورتی ندارد تا دروغ بگویی، مشکلت را بگو تا ببینم چه کاری می‌توانیم انجام دهیم.» یا «می‌دانم که از ترس اینکه اجازه ندهیم به اردوی مدرسه بروی، دروغ گفتی.»

با درک شرایطی که کودک مجبور به دروغ گفتن می‌شود و نشان دادن همدلی خود، به کودک‌تان این قوت قلب را می‌دهید که آماده پذیرش حقیقت بدون عصبانی شدن هستید و او می‌تواند برای رفع مشکلاتش به شما تکیه کند.

 

انتخاب و ویرایش مطلب : سعید پدرام راد

منبع : نت نوست