فواید اوریگامی برای کودکان

فواید اوریگامی برای کودکان چیست؟

اوریگامی یک تمرین مغزی است و حافظه، تمرکز، اعتماد به نفس و صبر را بهبود می بخشد که همگی کلید رشد کودکان محسوب می شوند. علیرغم تاریخچه غنی آن استفاده از اوریگامی برای آموزش مفاهیم ریاضی مانند کسرها و هندسه نسبتاً جدید است. در کلاس‌های هندسه، دانش‌آموزان می‌توانند مفاهیم تقارن و اشکال را با درک آن‌ها روی یک تکه کاغذ درک کنند. از طریق تجربه بصری واقعی یادگیری با اوریگامی آسان دائمی تر می شود. علاوه بر این مهارت خلاق و ذهن را درگیر می کند و با تحریک ذهنی هماهنگی چشم و دست را برای تمرین فرا می خواند. 

 

 

فواید اوریگامی برای کودکان

اگر در خانه بچه های نوپا داشته باشید در یک مقطع زمانی با تا کردن یک کاغذ ساده، قایق یا پنکه درست کرده اید تا بچه های کوچک را سرگرم کنید. شاید خوشحال شوید اگر بدانید تا کردن کاغذ به روشی خلاقانه برای ساختن چیزی از آن یک هنر محبوب است و تاثیر شگرفی بر خلاقیت ها و توانایی شناختی کودک شما دارد. اینکه چگونه تا کردن چند ورق کاغذ ساده می تواند برای ذهن، بدن و روح مفید واقع شود در شناخت جنبه های مختلف اثرگذاری آن نهفته است. 

آخرین باری را که واقعاً یک کاغذ را با هدف ساختن یک گل یا یک هواپیما تا کرده اید به یاد می آورید؟ احتمالا خیر. اما وقت آن است که بهترین کاغذهای اوریگامی را تهیه کنید و اجازه دهید ذهن شما آزادانه جادو بسازد. مهارت تا کردن کاغذ برای بزرگسالان و کودکان به طور یکسان ضروری است. هنر اوریگامی باستانی علاوه بر مزایای درمانی، فوایدی برای کودکان نیز در کلاس های درس امروزی دارد که شکل دادن نگرش حل مساله، رشد مهارت های ارتباطی و تقویت خلاقیت بخشی از آن است.  در ادامه به توضیح بیشتری از این فواید پرداخته شده است.

اوریگامی چیست؟

اوریگامی هنر تا کردن کاغذ است. این کاردستی دارای ریشه ژاپنی است. زیرا oru به معنای "تا کردن" و kami به معنای "کاغذ" است. همچنین بخشی از فرهنگ چینی است و در چین به آن ژژی می گویند. اوریگامی مهارتی است که همه می توانند آن را امتحان کنند و یک تمرین خوب برای تقویت عملکرد مغز است. هنر تا کردن کاغذ توسط استاد بزرگ اوریگامی، آکیرا یوشیزاوا محبوب شد. اکنون این هنر به سرعت به محیط های آموزشی در کلاس های درس وارد می شود و به دلیل کاربردهای عملی بسیاری که دارد بیش از پیش شناخته می شود.

شیوه تا کردن کاغذها از طریق مدل‌های اوریگامی که از نمودارها و دستورالعمل‌های گویا استفاده می‌کند آموزش داده می‌شود. حتماً به این فکر می کنید که تا کردن یک کاغذ ساده چیست که از آن به اسم هنر نام می برند. این نوع تا کردن کاغذ مانند تا کردن یک تکه کاغذ برای قرار دادن در جیب نیست. در اوریگامی هدف اصلی تا کردن کاغذ به شکل پرندگان، پروانه‌ها، گل‌ها، گربه‌ها یا حتی پوکمون برای رسیدن به اهداف بنیادی تر روانی است. اوریگامی چیزی بیش از تا کردن کاغذ است. می توان گفت تبدیل کاغذ و جادوی کاغذ، یک هنر باستانی است.

 

مزایای آموزشی اوریگامی

در سال های دبستان تدریس تا کردن کاغذ یک فوق برنامه منحصر به فرد و ارزشمند در برنامه درسی است. انجام این کار نه تنها سرگرم کننده است بلکه روشی ارزشمند برای توسعه فردی مهارت های حیاتی در طول سال های تحصیلی خواهد بود. مهارت رفتاری کودک و تحت تاثیر بودن آن از اوریگامی نمونه کاملی از «یادگیری طرح‌ واره از طریق اقدامات تکرارشونده» است. در ابتدا دانش‌آموزان قرار است از نزدیک مشاهده کنند و با دقت به روش عمل معلمان برای یادگیری دستورالعمل‌های خاص گوش دهند و سپس آن ها را با نظم و دقت دنبال و اجرایی کنند.

1-تقویت نگرش حل مسئله

یادگیری مهارت تا کردن کاغذ به نوعی نگرش حل مساله را در کودکان ایجاد می کند. اوریگامی پاسخ بسیاری از سوالات در زمینه علوم فیزیک، ریاضیات و نجوم را در چنته دارد که به توسعه تئوری های علمی کمک می کند و در بین محققان و دانشمندان موفقیت زیادی ایجاد می کند. هر تا از کاغذ که چین نامیده می شود از شناخت و خلاقیت به طور همزمان استفاده می کند.

 دانشمندان مدل های اوریگامی خود را به عنوان یک تمرین حل مسئله انجام می دهند. به همین دلیل به یک ابزار ضروری در زمینه ریاضیات و مهندسی مکانیک تبدیل شده است. از اقدامات مشابه می توان در مراحل شکل گیری آموزش و رشد کودک نیز استفاده کرد. یک دانش آموز می تواند از درک توالی و رشدی که برای درونی کردن یک مشکل مورد نیاز است بهره مند شود. این دیدگاه حل مسئله بر رفتار و شخصیت کلی آن ها تأثیر می گذارد.

2-تقویت خلاقیت

با تا زدن یک چین کاغذ پس از چین دیگر، مشتاقانه نتیجه نهایی را پیش بینی می کنید. می تواند یک هواپیما، یک گل، یک خرگوش یا حتی یک فیل باشد. تعداد n امکان با اوریگامی برای درست از آب درآمدن پیش بینی ها وجود دارد. وقتی کودکان با دست خود کاغذ را دستکاری می کنند، قدرت رشد خلاقیت فردی خود را آزادانه به جریان می اندازند. مهارت‌های تفکر در مراحل بالا با تخیل کار می‌کنند تا زیبایی‌شناسانه‌ترین تکه خلقت را فقط با استفاده از یک ورق کاغذ کنار هم بگذارند. بنابراین اوریگامی با شکل دادن به فردیت سود می برد.

این عنصر اصلی ژاپنی دارای قدرت غیر متعارف در چین های آیینی خود است. با این حساب اوریگامی به عنوان یک سرگرمی اصلی برای دنبال کردن، طبقه بندی می شود. می توان آن را از هر جایی آموخت و تنها چیزی که می خواهد یک برگ کاغذ است. مبتدیان می توانند این مهارت را در هر زمانی دنبال کنند و آموزش ببینند. پلتفرم‌های یادگیری دیجیتال این فرآیند را برای هنرآموزان سریع‌تر کرده‌اند. فقط کافی است به دنبال یک مربی اوریگامی باشید. به طور مداوم یاد بگیرید و در کمترین زمان به راحتی اوریگامی خواهید ساخت.

3-توسعه مهارت های ریاضی

تمرین اوریگامی مهارت های ریاضی را توسعه می دهد. یک شکلی از هنر است که به کودکان کمک می کند تا مهارت های ریاضی خود را بدون چهارچوب های خشک و انعطاف پذیر کلاسی رشد و گسترش بدهند. تبدیل یک تکه کاغذ صاف به شکل سه بعدی یک تمرین منحصر به فرد است که قدرت استدلال ویژه ای را در کودکان ایجاد می کند. 

از طریق فعالیت های عملی، کودکان مفهوم تقارن و دستکاری اشکال هندسی اولیه مانند مربع، مستطیل و مثلث را می آموزند. رشد مهارت های ریاضی با توجه به مزایای حیاتی آن، اوریگامی را به بخشی از برنامه درسی مدارس ابتدایی در ژاپن و چین تبدیل کرده اند. به طور کلی این هنر جنبه هایی را که شامل موارد زیر می شود توسعه می دهد:

  • مهارت های فضایی و مهارت های تفکر
  • مهارت های تحلیلی و مهارت های خلاقانه، تفکر خلاق
  • مهارت های رفتاری و مهارت های حرکتی.

4-آموزش صبوری و افزایش تمرکز و یادگیری مشارکتی

اوریگامی به کودکان کمک می کند تا صبر، قدرت تمرکز و اعتماد به نفس خود را پرورش دهند. یادگیری مشارکتی و تاثیر اوریگامی به عنوان یک فعالیت مناسب برای انجام در بین اعضای کل کلاس است. در یک کلاس درس چند نفره با وجود تفاوت های بین فردی، تا کردن کاغذ عاملی می شود که وضعیت مرتبط با تفاوت ها را از بین ببرد. صرف نظر از سن کودکان از یکدیگر یاد می گیرند. اوریگامی به کودکان کمک می کند تا اهمیت یادگیری مشارکتی را درک کنند.

ساختمان و بدنه جوامع از متحد بودن اعضای آن برای رسیدن به یک کل بهره می برد. این فعالیت قدیمی تا کردن کاغذ اغلب برای متحد کردن اعضای یک مدرسه در یک فعالیت موضوعی انجام می شود. تا کردن هزار جرثقیل و آویختن آن ها در کتابخانه مدرسه، قدرت همکاری و دستیابی رضایت بخش به یک هدف گروهی را نشان می دهد که در بنیان گذاشتن باورهای گروهی در کودکان موثر واقع می شود. 

5-ارتقا مهارت های اجتماعی

اوریگامی ابزاری قدرتمند برای ایجاد مهارت های اجتماعی لازم در بین کودکان است. در اینجا کودکان و بزرگسالان گرد هم می آیند تا یاد بگیرند و چیزی بدیع خلق کنند. مدارس از اوریگامی برای آموزش ارزش کار تیمی و یادگیری مشارکتی استفاده می کنند. به عنوان یک پروژه گروهی اوریگامی تعامل را تحریک می کند. ارتباطات گسترده همه جانبه ایجاد می کند و مهارت های مکالمه در روابط اجتماعی را تقویت می کند.

در یک اثر جانبی‌، کودکان می توانند از طریق مشاهده و با پیروی از دستورالعمل ها به دانش غنی دست یابند. طبیعتاً از دیدگاه های جدید نیز استقبال بیشتری می کنند. اوریگامی بیشتر یک مدیتیشن است که با تمرین و صبر عمیق تر می شود. چنین عاداتی مهارت های اجتماعی مناسبی را در کودکان در سال های اولیه رشد آن ها ایجاد می کند.

6-رشد شناختی و آگاهی چند فرهنگی

اوریگامی هنری است که هم شامل مهارت های شناختی و هم مهارت های حرکتی می شود. تحقیقات نشان می‌دهد چین‌های ساده کاغذ به افزایش تطبیق و اصلاح استراتژی‌های تنظیم در کودکان کمک می‌کند. در نتیجه هماهنگی دست و چشم آن ها بهبود می یابد و مهارت های ادراکی آن ها نیز تقویت می شود. با مهارت های ادراکی بیشتر، توانایی ارزیابی و تشخیص الگوها به شدت ارتقا می یابد. 

این باعث می‌شود دانش‌آموزان سریعاً هر اطلاعاتی را درک و ارزیابی کنند و بر اساس آن عمل کنند. به طور کلی تمرکز، حفظ، تمرکز و مهارت های شناختی را می توان در کودکان از طریق الگوهای اوریگامی آسان توسعه داد. هنگامی که کودکان کاغذ را تا می کنند از دستان خود برای انجام مجموعه ای از مراحل به ترتیب استفاده می کنند و نتیجه قابل مشاهده ای ایجاد می شود که در زمان خود رضایت بخش و خلاقانه است. آن ها باید با توجه کامل به هر جزئیات مراحل را به ترتیب مقرر انجام دهند.

آگاهی چند فرهنگی نیز از دیگر مزایای مهم و ضروری هنر اوریگامی است. با اجرای هنر تا کردن کاغذ، معلمان سعی در ایجاد آگاهی چند فرهنگی در بین بچه ها دارند. آن ها یاد می گیرند که ارزش های فرهنگی مکان های مختلف را قدر بدانند از آن ها به عنوان شیوه ای برای ارتباط گرفتن با دیگر فرهنگ ها استفاده کنند.

7-افزایش سلامت عمومی

داشتن مهارت اوریگامی علاوه بر افزایش هوشیاری و مزایای آموزشی، فواید درمانی در سلامت کلی فرد نیز دارد. با افزایش نسبت احساس موفقیت و رضایت در فرد، سلامت عمومی او را ارتقا می دهد. این همان رضایتی است که سازندگان وقتی چیزهایی را بر بنای تخیل می سازند لذت می برند. زمانی که کاغذی را تا می‌کنید تبدیل به امتداد دید شما می‌شود و پس از اتمام آن احساس شادی ایجاد می‌شود.

کل فرآیند، یوگا و مدیتیشن بسیار آرام‌بخش و ذن‌مانند است. این به طور خاص بر ایجاد تفکر متمرکز به عنوان یک عادت اصلی در همه افراد موفق تأکید می کند. بدین ترتیب دانش آموزان از مهارت های شناختی بالغ و نگرش سالم سود مضاعف می برند.

 

رایج ترین اشکال و پروژه های اوریگامی

اوریگامی به‌عنوان یک خروجی خلاقانه مهم است. زیرا قوای ذهنی را آموزش می‌دهد و منجر به مهارت‌های حرکتی ظریف و هماهنگی دست و چشم می‌شود. اوریگامی جدا از تأثیری که بر روی افراد دارد نقشی حیاتی در فرهنگی که از ان برخاسته دارد و به باقی فرهنگ ها نیز تعمیم داده می شود. این هنر سایر روش های یادگیری را تحریک می کند. با استفاده از یادگیری عملی مهارت های تجسم فضایی را بهبود بخشیده و به ویژه به کودکان خردسال اجازه می دهد تا زبان خود را برای دنیای اطراف خود توصیف کرده و بسازند.

بسیاری از مبتدیان هنگام تا کردن کاغذ با مشکلاتی روبرو می شوند زیرا دستورالعمل ها گاهی اوقات بسیار خاص و چالش برانگیز هستند که نمی توان آن ها را دنبال کرد. مواقع دیگر انتخاب کاغذ اشتباه می تواند منبع ناامیدی باشد. برای غلبه بر این مشکل از کاغذ فویل خالص استفاده نکنید. رایج ترین اشکال و پروژه های اوریگامی عبارتند از: 

  • مکعب اوریگامی، مدولار و کیف پول، پاکت اوریگامی
  • جعبه اسنک، اوریگامی پنکه دستی، اوریگامی هواپیمای کاغذی اوریگامی پرندگان، اوریگامی گلدان و اوریگامی جا مدادی اوریگامی بستنی، اوریگامی آباژور و اوریگامی نشانک های سرگرم کننده
  • اوریگامی کمان و قایق، اوریگامی صورت توله سگ و پروانه اوریگامی فالگیر و خرگوش و ستاره و ماهی ومیوه های اوریگامی.

 

سخن آخر درمورد فواید اوریگامی برای کودکان

آموزش علم و شیوه های تربیتی به مدد تکنیک ها و شیوه های آموزشی آسان شده است. علوم و ریاضیات دروس پایه ای هستند که برنامه درسی مدارس را تشکیل می دهند. اما اغلب دانش آموزان آن ها را خسته کننده و بی روح می دانند. اکنون معلمان اوریگامی را برای تغییر این دیگاه  معرفی کرده اند. اوریگامی به دانش آموزان کمک می کند تا مفاهیم فیزیک را با درک درک سه بعدی و تئوری ها ساده کنند.

به این ترتیب اوریگامی با دادن برگه‌ای خالی به دانش‌آموزان برای آزمایش و طراحی اصالت را ترویج می‌ کند. اوریگامی که توسط دانشمندانی مانند Kaushik Jayaram و محققانی مانند Robert Lang استفاده می شود به موفقیت و ارتباط این مهارت افزوده اند. این هنر با آگاهی از فرهنگ و ارزش‌های زیبایی‌شناختی ژاپنی همراه است. دیدن اینکه چگونه یک تکه کاغذ ساده مردم را در سراسر مرزها متحد می کند واقعاً الهام بخش است.