دعوای زن و شوهر

دعوای زن و شوهر

به گفته مشاور ازدواج و خانواده دکتر جان گوتمن ، یک متخصص در زمینه دعوای زن و شوهر ، ۶۹ درصد از درگیری های ازدواج هرگز حل نمی شود . بله ، ۶۹٪ ! آیا شما نیز با این آمار دعوا زن و شوهری موافق هستید؟ در ادامه به توضیح و تشریح کامل دعوا زن و شوهری خواهیم پرداخت. افراد بسیاری در این شرایط به روانشناسی دعوای زن و شوهر نیازمندند. البته که استفاده از روانشناسی دعوای زن و شوهر یک عامل موثر است

اما آمار اول مقاله به چه معنا بود؟ بدان معنی است که ما بارها و بارها با هم می جنگیم .

۵ موضوع متداول در دعوای زن و شوهر :

  • وقت آزاد
  • پول
  • کارهای خانه
  • صمیمیت جسمی
  • خانواده

 

دعوای زن و شوهر

 

در اولین گام بایستی میزان وخامت این درگیری ها را بسنجید و در این راه از روانشناسی دعوای زن و شوهر کمک گیرید.

روانشناسی دعوای زن و شوهر

در برخی مواقع تنها با حضور یک مشاور خانواده می توانید این مسئله را حل کنید. اما در دیگر شرایط با درک و به کارگیری راهکارهای ارائه شده می توانید مشکلاتتان را حل کنید.

در دعوا زن و شوهری ذهنیت جدی داشته باشید .

ذهنیت خود را به صورت جدی برای بهتر شدن ، تغییر دهید نه برای جنگیدن و برنده شدن . در زندگی مشترک و در دعوای زن و شوهر ، هیچ برنده یا بازنده ای وجود ندارد .

مشکلات خود را مشخص کنید .

با همسر خود بنشینید و مشکلات و دعواهایی که اخیرا داشته اید را شناسایی کنید و به دنبال الگوهایی باشید . شما نتیجه خواهید گرفت که در بسیاری از موارد به خاطر مسائل مشابه و تکراری دعوا کرده اید . دانستن این الگوها به افزایش مهارت های گفتگوی شما در مورد آن موضوع و مهار کردن دعوای زن و شوهر بر روی یک موضوع تکراری کمک می کند .

هنگامی که الگوهای خود را مشخص کردید ، استدلال هر شریک را به روشنی مشخص کنید . به عنوان مثال ، یک مسئله می تواند “هزینه” باشد . رفتارها و باورهای متفاوت دو طرف در موقعیت های متفاوت موجب دعوای زن و شوهر می شود . با دانستن موضوعات دعوا ها ، شما می دانید که هر دو کجا ایستاده اید .

در دعوا زن و شوهری محلی سازی ، جهانی سازی نکنید .

یکی از دلایلی که استدلال های کوچک می توانند به سرعت فوران کنند ، این دلیل است که اختلاف نظرهای کوچک می تواند بر روی استدلال های بزرگ شما تاثیر بگذارد . و بلافاصله در یک دعوای بزرگ منفجر شود . بسیار مهم است که استدلال های کوچک را به صورت تفکیکی و اختصاصی برای وضعیت مخصوص آن حفظ کنید و آن ها را جهانی نکنید . یعنی به تمام موقعیت ها تعمیم ندهید . این می تواند به شما کمک کند تا روی موضوع متمرکز شوید و بحث را در همان حیطه بحث حفظ کنید .

با توافق شروع کنید .

اگر مسئله ای به وجود آمده است و باید آن را حل کنید ، با توافق شروع کنید . دکتر گوتمن متوجه شد که زوج های موفقی که مدت هاست در کنار هم هستند ، استاد مهربانی هستند . آن ها مسائل را با روشی نرم ارائه می دهند و هرگز با انتقاد شروع نمی كنند و به این روش از دعوای زن و شوهر ، جلوگیری می کنند . در حقیقت ، شروع توافق بهترین راه برای جلوگیری از استدلال و شروع بحث است . چیزی را پیدا کنید که بتوانید با آن موافقت کنید و از آنجا شروع کنید .

به لایه های پنهانی مشکلات خود فکر کنید .

این نکته سخت ترین ، اما مهمترین است . بعضی اوقات موارد اساسی در زیر مسئله ای که موجب دعوای زن و شوهر شده است ، وجود دارد . به مشکلات اساسی تر که باعث این اختلاف نظرات شده اند ، فکر کنید . شما در واقع ممکن است در مورد مفاهیم اساسی فلسفی مانند احساس شخصی ، قدرت ، آزادی ، مراقبت ، معنای خانواده  ، کنترل کردن و … اختلاف داشته باشید . دعوای زن و شوهر زمانی کم تر می شود که بتوانند مشکلات پنهانی خود را شناسایی کنند ، آن ها را حل کنند یا برای تعاریف اصلی زندگی و رابطه شان به نتیجه مشترکی برسند و سپس مشکلات ناشی از این اختلافات پنهانی را ، بسیار ساده تر حل کنند .

پذیرش داشتن در دعوا زن و شوهری

دانستن مسائل و موقعیت های شما می تواند در جلوگیری از دعوای زن و شوهر موثر باشد . شما و همسرتان باید در مورد برخی از مسائل پذیرش و سازش کنید . ممکن است شما فردی سحر خیز باشید و همسر شما ، صبح ها زمان بیشتری را برای خوابیدن صرف کند . این موضوع احتمالا موجب ناراحتی شما است . شما و همسرتان بارها بر سر این اختلاف با یکدیگر مشاجره داشته اید . اما زمان این رسیده است که شما بپذیرید و سازش کنید و اجازه دهید همسر شما ، تا زمانی که راحت است و به برنامه های زندگی تان لطمه ای وارد نمی شود ، بخوابد . هرچند برای شما خوشایند نباشد .

 

 

دعوا زن و شوهری

هنگام دعوای زن و شوهری چه باید کرد ؟

مکث کنید . قبل از این که حرفی بزنید که جبران کردن آن سخت است .

وقتی در دعوا ، عصبانی هستید و احساسات شما فرمان می دهد  ، فکر کردن قبل از این که دهان خود را باز کنید ، دشوار است . اما مکث کردن قبل از حرف زدن به شما این امکان را می دهد تا گله و مشکل خود را به شکلی مؤثر تر تنظیم کنید . چند ثانیه ساده به شما فرصت کافی می دهد تا فکر کنید : “چگونه می توانم این را بگویم تا شریک زندگی من آن را بشنود و صدمه ای نبیند ؟ ” این سرعت سریع ذهنی به شما کمک می کند تا یک روش مهربان تر و آرام تر را برای رسیدن به اوضاع انتخاب کنید و باعث می شود در نتیجه بیشتر شنیده شوید .

در دعوای زن و شوهر ، به جای ” شما ” در عبارات ، از ” من ” صحبت کنید .

گفتن “من صدمه دیده ام” یا ” من واقعاً عصبانی هستم” به جای ” شما این کار را کرده اید ” به گفتگوی پربارتری منجر خواهد شد ، زیرا شریک زندگی شما را از حالت دفاعی خارج می کند . صحبت کردن در مورد این که چگونه احساس می کنید و راه حل های بالقوه ای را برای امتحان کردن ارائه می دهید ، به جای اینکه سرزنش کنید ، به همسر شما یادآوری می کند که در یک زندگی شراکتی هستید و برای داشتن یک رابطه قوی تر ، باید با هم همکاری کنید .

از حمله به شخصیت ها در دعوای زن و شوهر خودداری کنید .

متأسفانه ، استدلال ها اغلب می توانند به حملات شخصی منتهی شوند و این قطعاً برای رابطه شما سالم نیست .

روی مسئله واقعی تمرکز کنید .

اگر دائماً استدلال های قدیمی را اصلاح می کنید ، بارها و بارها درباره همان موارد بدون حل و فصل و مصالحه می جنگید ، یا این که تمام مدت در حال جنگ هستید ، می تواند مشکل ساز شود . جان گوتمن ، روانشناس مشهور روابط جهانی می گوید : یکی از پیش بینی های طلاق زمانی اتفاق می افتد که در دعوای زن و شوهر ، فرد به جای جدا کردن موضوعات خاصی که ناراحت کننده است ، به طور مداوم به شخصیت شریک زندگی خود حمله کند .

بیشتر گوش کنید و کمتر صحبت کنید .

در دعوای زن و شوهر ، تمایل به صحبت کردن بیشتر از گوش دادن وجود دارد . ما خیلی مشتاق هستیم تا احساسات خود را بیرون بیاوریم ، حتی ممکن است چیزی را که همسرمان در تلاش است بیان کند ، نشنویم .

باترسون می گوید ، فردی که مسئله ای دارد ، کسی است که باید به آن گوش فرا داد . او پیشنهاد می کند که هنگام دعوا ، به جای این که بلافاصله از خود دفاع کنید ، فقط گوش کنید و به شریک زندگی خود بگویید که آن ها را می شنوید و منتظرید که صحبت کننند . این رویکرد مؤثر است ، زیرا نه تنها نشان می دهد که شما گوش می کردید ، بلکه می فهمید که شریک زندگی شما چه می گوید و دلیل اصلی رفتارهای او را متوجه می شوید . وقتی فقط گوش می دهید ، به جای این که یک استدلال یک طرفه داشته باشید ، به احتمال زیاد گفتگوی سازنده تری خواهید داشت .

نحوه بیان خود را در دعوای زن و شوهر تغییر دهید .

واقعیت این است که اکثر ما استدلال ها را بازیابی می کنیم و تقریباً می توانیم پیش بینی کنیم که شریک زندگی ما چگونه پاسخ خواهد داد . اگر می خواهید کمتر بجنگید ، آن چه را که می گویید ، تغییر دهید و با ادبیات و لحنی درست آن را بیان کنید تا مطمئن باشید عکس العمل همسر شما ، تهاجمی نخواهد بود و دعوای زن و شوهر رخ نخواهد داد .

خود را در کفش های شریک زندگی خود قرار دهید .

خود را در کفش های شریک زندگی خود قرار دهید و فکر کنید که چرا یک شخص معقول ، ممکن است در یک موقعیت ، این گونه رفتار کند . این به شما کمک می کند عملکرد همسر خود را بهتر بشناسید .

تهدید نکنید .

در دعوای زن و شوهر تا جایی که می توانید ، سعی کنید تهدید به جدایی یا طلاق نکنید . صرف نظر از اینکه منظور شما چه چیزی است ، این کلمات می توانند تأثیر ماندگار بر شخصی که آن ها را می شنود ، بگذارد و باعث شود تا مدت ها پس از پایان دعوا ، احساس ناامنی در رابطه داشته باشند و این ناامنی سلامت رابطه شما را به خطر می اندازد  .

 

 

منبع: سایت روان آرام

ویرایش: زینب معصوم زاده