مراقبت از رابطه عاطفی

مراقبت ار رابطه عاطفی

 

 

مراقبت از روابط عاطفی، امری دشوار تر از ایجاد یک رابطه عاطفی است. اگرچه ایجاد یک رابطه عاطفی برای شما بسیار خوشایند است، اما به یاد داشته باشید مهمترین اصل در رابطه، پایداری آن است. برای پایداری و طولانی شدن رابطه عاطفی، باید از آن مانند کودکی مراقبت نمود تا رفته رفته رشد و نمو کند تا جایی که دیگر رابطه عاطفی همانند درخت تنومندی قوی و مستحکم شود. برای مراقبت از رابطه عاطفی نکات مهمی را باید رعایت نمود که این مقاله به شرح آن ها می پردازد.  

 

راهکارهایی برای مراقبت از روابط عاطفی

تحقیقات نشان داده شده است که روابط عاطفی سالم باعث افزایش شادی، بهبود سلامت و کاهش استرس می شود. همچنین افرادی که روابط عاطفی سالم و پایداری دارند شادی بیشتری دارند و استرس کمتری را متحمل می شوند.راه های اساسی برای مراقبت از روابط عاطفی وجود دارد.با وجود تفاوت های زیاد بین روابط عاطفی متعدد، این نکات کلی است که در هر گونه رابطه عاطفی باید مورد توجه قرار بگیرد. 

1-حفظ هویت خود

 

روابط عاطفی جدید بسیارهیجان‌انگیز هستند. در حالی که به راحتی می‌تو‌انید برای یافتن علایق و ایده‌آل‌های مشترک اقدام کنید، حفظ هویت شما به عنوان یک فرد نیز مهم است. همه ما آن زوج جدایی‌ناپذیر ایده‌آل را می‌شناسیم که به نظر می‌رسد شخصیت‌‌ها و علایق آن‌‌ها کاملاً در یک موجود ادغام شده‌ و یکی شده‌اند، ولی من فکر می‌کنم همه ما می‌تو‌انیم بر این نکته توافق کنیم که چنین چیزی جزو اهداف مربوط به یک رابطه سالم نیست. روابط سالم و بلند مدت به ضرورت وجود فردیت اعتراف می‌کند و این یک واقعیت است که هویت‌‌ها و علایق مختلف می‌تو‌انند مکمل یکدیگر بوده و پیوند محکم‌ تری ایجاد کنند.
یک راه عالی برای حفظ هویت خود به عنوان یک فرد، تعیین اهداف شخصی است. این‌ها می‌تو‌انند اهداف مربوط به کار یا اهداف مربوط به ورزش، رژیم یا پروژه‌‌های خلاقانه باشند. اختصاص انرژی ذهنی به اهداف متمرکز بر بهبود خود، به ایجاد فضای شخصی مورد نیاز در روابط جدید و بلند مدت کمک می‌کند. برای کسب آگاهی بیشتر در زمینه رشد همسران می توانید از 
مشاوره خانواده کمک بگیرید.
تشویق همین رفتار در شریک زندگیتان به شما امکان می‌دهد که هر دو به طور جداگانه رشد کرده و موفق شوید. شرکایی که از رشد فردی یکدیگر حمایت می‌کنند نیز می‌تو‌انند با هم رشد کنند.

2-ایجاد اهداف مشترک

در حالی که ایجاد اهداف شخصی یک راه خوب برای حفظ هویت شما در یک رابطه طولانی مدت است، مهم است که اهداف آینده را با شریک خود به اشتراک بگذارید و با هم برای دستیابی به آنها تلاش کنید. آیا می‌خو‌اهید از کشور پرو دیدن کنید؟ آیا می‌خو‌اهید برای یک خانه پول پس‌انداز کنید؟
مواردی را که می‌خو‌اهید به صورت مشارکتی دنبال کنید، مشخص کنید تا بتوانید حداقل بخشی از آینده خود را به عنوان یک زوج ترسیم کنید. ایجاد اهداف مشترک در اوایل می‌تو‌اند به دوام یک رابطه کمک کند و اطمینان ایجاد کند که شما و شریک زندگیتان در مورد تصمیمات مهم زندگی مانند بچه دار شدن، نزدیکی خانواده، داشتن حیوانات خانگی و غیره موافق، همدل و هماهنگ هستید. 

3-شناخت سبک‌های ارتباطی خود

هر فرد یک سبک ارتباطی خاص دارد که بر نحوه تعامل او با مردم و نحوه برخوردش با تعارضات و اختلافات تأثیر می‌گذ‌ارد. درک شیوه ارتباطات شخصی شما و همچنین شیوه ارتباطی شریک زندگی شما می‌تو‌اند به شما کمک کند تا سوء تفاهم‌‌ها و درگیری‌‌ها را به عنوان یک زوج با همدلی و سهولت بیشتری حل کنید. این مهارت‌ها نه تنها کیفیت ارتباط شما را در روابط شخصی بهبود می‌بخشد، بلکه موجب بهتر شدن ارتباطات کاری، دوستانه و خانوادگی شما نیز خواهد شد.
در حالی که همه افراد 
سبک های ارتباطی خاص خود را دارند، این نکته نیز مهم است که بدانید در برخی شرایط شما باید دقیقاً منظور خود را به همسرتان بگویید. شما می‌تو‌انید هر مقدار جزئیات که می‌خو‌اهید را بیان کنید. یعنی شما باید خواست خود را به صورت واضح و شفاف بیان کنید. بیان نیاز‌های شما باعث ایجاد گفتگوی معتبر می‌شو‌د که به شریکتان در حمایت از شما کمک می‌کند. همچنین پذیرفتن فرهنگ گفتار به معنای گوش دادن به حرف‌‌های شریک زندگی است، وقتی به شما می‌گو‌ید که به چه چیزی نیاز دارد.

4-مهارت های گوش دادن

یادگیری اینکه چگونه یک شنونده خوب باشید یک سرمایۀ بزرگ برای هر رابطه طولانی مدت است. شنوندۀ خوب بودن فقط محدود به مهارت‌‌های گوش دادن فعال نیست، بلکه شامل درک نقش شما در مکالمه نیز می‌شو‌د. وقتی می بیید که همسرتان مشکلاتش را با شما در میان می‌گذارد، توصیه و راه حل ارائه ندهید.
شریک شما به دنبال مشاوره نیست و فقط نیاز به تخلیه روانی دارد.  انرژی خود را صرف چیزی نکنید که مورد نیاز نیست. به جای اینکه انرژی خود را صرف تبدیل شدن به یک شنونده خوب و ایجاد همدلی و 
همدردی کنید.

5-برنامه ریزی برای ملاقات

برنامه ریزی برای هر امری لازم و ضروری است. طبیعتا برای ملاقات شرکای عاطفی، برنامه ریزی از قبل یک ضرورت است. اعلام  زمان حضور می‌تو‌اند به صورت هفتگی، دو هفته‌ای یا ماهانه باشد. این بستگی دارد که شما با کدام یک راحت‌تر هستید. شرکای عاطفی می توانند با هم ارتباط فعال برقرار نمایند. با یکدیگر درباره زمان با هم بودن تصمیم گیری کنند. ارتباط فعال می‌تو‌اند به شما این امکان را بدهد که قبل از تشدید احساسات و ایجاد درگیری، به بررسی برخی احساسات منفی بپردازید. بررسی‌‌ها لزوماً نباید در موارد اختلافی باشد، بلکه می‌تواند فرصتی  باشد برای ستایش از شریک زندگیتان در مواردی که روابط شما را بهبود می‌بخشد.

6-درگیری‌‌های سالم

برای برخی از افراد واژه  «درگیری سالم» ممکن است کمی متناقض نما باشد. به‌طورکلی، تصور اغلب ما از درگیری، جنگ یا خشونت و یا حتی خشم انفجاری است. به یاد داشته باشید پرداختن به اختلافات کوچک در مراحل اولیه آنها می‌تو‌اند از بروز انفجار‌های بزرگ جلوگیری کند. اختلافات در هر رابطه‌ای چه رمانتیک، چه افلاطونی و چه خانوادگی اتفاق می‌افتد، بنابراین آموختن درست عمل کردن در مشاجرات خانوادگی و درس گرفتن از اختلافات یک مهارت مهم زندگی است. 
اولویت‌بندی اختلاف نظر‌هایی که ارزش جنگیدن را دارند نیز اهمیت بسیاری دارد. هیچ کس نمی‌خو‌اهد در مورد چیزهای کوچک و کم ارزش مورد توجه قرار گیرد؛ بنابراین اگر احساس می‌کنید که بر سر موضوعی کوچک دعوا می‌کنید، یک قدم به عقب بردارید و در مورد روحیه خود، موقعیت و علت واقعی مزاحمت یا احساسات منفی خود فکر کنید.
انتقاد بیش از حد یا دعوا کردن در مورد هر چیز کوچک، فضایی نا امن برای شریک زندگی شما ایجاد می‌کند و خطا‌هایی را به دنبال دارد. همچنین، انتخاب درست میان مسائل مهم و غیرمهم به شما کمک می‌کند تا در مورد چیز‌هایی که روابط شما را ایجاد یا با شکست مواجه می‌کند، فکر کنید. ارتباط این موارد به وضوح منجر به رشد متقابل می‌شو‌د.

7-بخشش برای مراقبت از روابط عاطفی

برخی از دعوا‌ها کاملاً ضروری هستند، اما برای بهبود رابطه پس از یک درگیری، هر دو نفر باید هنر بخشش را بپذیرند و کامل کنند. همه درگیری‌‌ها به یک راه حل مسالمت‌آمیز ختم نمی‌شو‌د، اما حتی اگر به این نتیجه برسند، مهم است که بیاموزیم چگونه از اختلافات به طور معنی‌دار عبور کنیم. روابط سالم و طولانی‌مدت زمانی شکوفا می‌شو‌د که بتوانید شریک خود را با وجود اختلافات و اختلاف نظر‌ها دوست داشته باشید.

8- احترام متقابل

احترام یک جنبه کلیدی در هر رابطه طولانی مدت است. شما در روابط باید به شریک خود به عنوان یک فرد، به عنوان یک تصمیم‌گیرنده و به عنوان یک شخص برابر با خودتان، احترام بگذارید. احترام  به معنای ارزش‌گذاری به دیدگاه و نظرات شریک زندگی شماست. همچنین احترام گذاشتن به خود در یک رابطه بسیار مهم است.
هیچ چیزی را زیر استاندارد خود قبول نکنید و خود را نیز در همان استانداردهای رفتار مودبانه خود نگه دارید. احترام متقابل راه را برای همه جنبه‌‌های دیگر یک رابطه سالم و طولانی مدت مانند ارتباط خوب و سازش هموار می‌کند. 

9-دوری از عادت

ترس بزرگ و بسیار رایج در هر رابطه، عادی شدن روابط است. هنگامی که ماه عسل تمام می‌شود، طرفین احساس می‌کنند در یک تنگنا افتاده‌اند. اکثر روابط بلند مدت دوره‌‌های نزدیکی و دوره‌‌های دوری را تجربه می‌کنند و ممکن است ناگزیر زمانی پیش آید که شما و شریک زندگیتان احساس کنید که در عادات و روال زندگی عادی خود محاصره شده‌اید.
برای اجتناب از این دوره‌ها، یا برای اینکه بتوانید از این دوره‌‌ها خارج شوید، سعی کنید با شریک زندگی خود چیز جدیدی را امتحان کنید! این که آن چیز جدید رستورانی تازه تأسیس است که می‌خو‌اهید امتحان کنید، یا فعالیت جدیدی که هر دو به آن علاقه دارید یا چیز جدیدی در اتاق خواب، به شما و انتخاب مشترکتان بستگی دارد. 

10-یادگیری در کنار هم

یادگیری ‌بخش مهمی از هر شکلی از رشد است. ما با افزایش سن یاد می‌گیریم و بالغ‌تر می‌شو‌یم. همه  با افزایش سن باید راه‌های جدیدی را برای یادگیری جستجو کنید، به ویژه هنگامی که احساس می‌کنید در بلاتکلیفی یا نارضایتی گیر کرده‌اید. یادگیری یک مهارت یا دانش جدید، تجربه‌ای سودمند است که می‌تو‌اند عوامل پرت کنندۀ حواس یا چیز‌هایی که موجب نارضایتی از کار یا شرایط زندگی می‌شود را از ما دور کند.
علاوه بر اینکه آموختن یک مهارت مهم است، خوب است که شریک خود را به یادگیری مهارت‌‌های جدید تشویق کنید، یا حتی پیشنهاد دهید که چیز جدیدی را با هم یاد بگیرید. اگر علایق شما دقیقاً منطبق نیستند، این پیشنهاد ممکن است کمی سخت باشد، اما در غیر این صورت یک راه فوق‌العاده سرگرم‌کننده برای گذراندن وقت با هم و رشد است. یافتن راه‌‌هایی برای رشد فردی، در کنار هم، پیوندی طولانی مدت ایجاد می‌کند. در این روش با پیشرفت 
مراحل یادگیری روابط عاطفی شما نیز مستحکم تر می شود.

11-ورزش برای مراقبت از روابط عاطفی

حفظ سلامت جسمی شما برای ارتقاء سلامت روان نیز مهم است. فعال بودن راه خوبی برای حفظ تناسب اندام و افزایش سطح ترشح اندورفین‌‌های مرتبط با خلق‌وخو و بهره‌وری است. شما می‌تو‌انید به عنوان شریک یا به عنوان یک فرد ورزش کنید، اما اولویت‌ دادن به سلامت خود، منجر به افزایش کیفیت زندگی و روابط می‌شو‌د. تشویق این رفتار در همسرتان راهی برای نشان دادن این است که به سلامتی و رفاه طولانی مدت او اهمیت می‌دهید. چه چیزی عاشقانه‌تر از این؟

12-حمایتگری هنگام بیماری

«در سلامتی و در بیماری» عبارتی است که اغلب با ازدواج مرتبط است، اما در واقع باید برای هر رابطۀ عاطفی طولانی مدتی به کار رود. در حالی که برابری در هر رابطه‌ای بسیار مهم است، برخی شرایط، مانند بیماری، شما را ملزم می‌کند که نقش حمایت‌گری و مراقبت را اجرا کنید. این مهم است که به شریک خود نشان دهید که به او اهمیت می‌دهید و مایل هستید بخشی از استقلال خود را فدای او کنید تا در شرایط سخت حامی او باشید. این کمترین کار برای بهبود روابط عاطفی شما است.

رابطه عاطفی

 

13-اهمیت به روابط جنسی

زندگی زوجین در این عصر سرشار از دلواپسی ها، کارهای روزمره، گرفتاری و مشکلات اقتصادی و ... است. به دلیل خستگی عمومی و استرس، ممکن است وسوسه شوید که هرازچند گاهی برای رسیدگی به کارهای عقب‌افتاده با هم بودن های شبانه  کنار بگذارید و سر کار بمانید. اشتباه نکنید!  همانگونه که سلامت روانی شما مهم و در اولویت است، داشتن زمان‌های خاص با شریک زندگی نیز مهم است. حتی اگر با هم زندگی می‌کنید، مهم است که در میان برنامه‌‌های متعدد خود، برای بحث در مورد مسائل دیگری به جز زندگی روزمره نیز وقت بگذارید.
شب ملاقات و 
رابطه جنسی را زیاد سخت نکنید. می توانید باهم بودن را مانند اوایل رابطه خوشایند کنید. در میان تمام شلوغی های زندگی وقتی را برای نیاز های زناشویی خود بگذارید. نشان دادن اینکه زمان مشترک برایتان در اولویت قرار دارد، تعهد بلند مدت شما را نشان می‌دهد.

14-تداوم عاشقانه ها

گل بخرید. از شریک خود تعریف کنید. کمی وقت اضافی بگذارید تا قبل از فعالیت شبانه زیباتر به نظر برسید.کار‌هایی که در اوایل رابطه عاطفی انجام می‌شد، حتماً لازم نیست که به پایان برسد! احساس مستمر شریک زندگی شما جزء مهمی از روابط بلندمدت است. اعمال کوچک عاشقانه در ابتدا شما را به یکدیگر جذب کرد؛ بنابراین راه‌‌های ساده برای نشان دادن تمایل و فداکاری خود را مجدداً امتحان کنید.
هر آنچه در ابتدا کارساز و مؤثر بود، احتمالاً هنوز هم می‌تواند شریک زندگی شما را جذب کند، اما از امتحان چیز‌های جدید نترسید. اعمال عاشقانه می‌تو‌اند و باید مانند رابطه شما تکامل یابد. 
رفتار عاشقانه با همسر را هیچ وقت از یاد نبرید.

15- اعتماد سازی

یادگیری اعتماد کردن به شخص دیگر می‌تو‌اند یک کار ترسناک باشد، زیرا مستلزم کنار گذاشتن درجه‌ای از خودمختاری و اجازه دادن به خود برای آسیب‌پذیرشدن است. اما، ایجاد اعتماد در یک رابطۀ طولانی مدت بسیار مهم است، زیرا باعث ایجاد امنیت می‌شو‌د که می‌تو‌اند ارتباط عاطفی بیشتری را ایجاد کند.

16-صمیمیت برای مراقبت از روابط عاطفی

صمیمیت‌ بخش مهمی از هر رابطه عاشقانه است. این چیزی است که روابط افلاطونی را از روابط عاشقانه جدا می‌کند. صمیمیت فقط مربوط به رابطه جنسی نیست؛ هرچند این نیز بسیار مهم است!  نزدیکی جسمی و احساسی از طریق کار‌های روزمره ملایم ایجاد می‌شو‌د. پرورش صمیمیت زناشویی یعنی یافتن مواردی که باعث می‌شو‌د در رابطه خود احساس دوست داشته شدن و امنیت کنید.

رابطه عاطفی سالم

 

17-آمادگی برای تغییر

هنگامی که در یک رابطۀ طولانی ‌مدت هستید، هر دو شریک باید آماده تغییر باشند. به طور کلی، تغییر بخش اجتناب ناپذیر زندگی است، بنابراین احتمالاً تا حدی تغییراتی در روابط شما ایجاد می‌شو‌د. تغییر اغلب یک مفهوم ترسناک است که باید به آن فکر کرد، به خصوص اگر تغییر را به معنای از دست دادن جنبه خاصی از رابطه خود بدانید. این می‌تو‌اند به تغییر زندگی به عنوان تکامل کمک کند. تکامل، به ویژه تکامل همزمان با شریک زندگی، باید چیزی باشد که یک رابطه بلند مدت آرزوی آن را دارد. همکاری تکاملی، ارتباطی را نشان می‌دهد که به اندازه کافی قوی است و می‌تو‌اند نسبت به تغییر شرایط انعطاف داشته و قوی‌تر شود.

18-انتظارات واقع‌بینانه از رابطه

بیایید واقع‌بین باشیم. روابط واقعی و بلندمدت تقریباً هیچ شباهتی به آنچه در برنامه‌‌های تلویزیونی نمایش داده می‌شو‌د، ندارد. انتظارات عاشقانه در روابط را افراطی ننمایید. بنابراین با این انتظارات وارد رابطه نشوید.
اگر انتظار دارید همیشه شریک زندگی خود را کاملاً شیفته کنید، هم رابطه و هم شریک خود را برای شکست آماده می‌کنید. به جای انتظار برای یک عشق عجیب و غریب، نیاز‌های خود را در یک رابطه ارزیابی کنید. این نیاز‌ها را بیان کنید و با انتظارات مشترک خود پیش بروید، اما 
انتظارات غیر منطقی در زندگی زناشویی را کاهش دهید.

19-پرهیز از مقایسه

در عصر رسانه‌‌های اجتماعی، به راحتی می‌تو‌انید خود و رابطه خود را با آنچه در اینترنت مشاهده می‌کنید، مقایسه کنید. با ژرف‌نگری می‌دا‌نیم که مردم حضور در رسانه‌‌های اجتماعی را برای نشان دادن بخش‌‌های خوب و هیجان‌انگیز زندگی خود انتخاب می‌کنند. وقتی افراد در مورد روابط خود پُست می‌گذ‌ارند، این وضعیت مشابه است.
صرف نظر از آنچه در فید اینستاگرام یک زوج منعکس می‌شود، باید بدانیم که همه روابط فراز و نشیب را پشت سر می‌گذ‌ارند. به دلیل مقایسه‌‌های ناعادلانه ناشی از رسانه‌‌های اجتماعی، در دام احساس ناکافی بودن یا بی‌مهری قرار نگیرید. 

20-پذیرش مسئولیت خوشبختی خود

روابط می‌تو‌اند و باید منبع شادی در زندگی شما باشد. اگر چنین نباشد، چرا این همه وقت و انرژی را سرمایه گذاری می‌کنید؟ اما در مجموع، شما مسئول خوشبختی خود هستید. شکی نیست که شریک زندگی شما در خوشبختی شما سهیم خواهد بود، اما این وظیفه او نیست که شما را خوشحال کند.
اگر این وظیفه بزرگ را بر دوش او بگذارید، فقط باعث ناامیدی هر دو طرف می‌شو‌د. در مشارکت، مهم است تشخیص دهید که شما تنها کسی هستید که بر سلامت روان خود نهایت کنترل را دارید. شریک زندگی شما می‌تو‌اند -امیدوارم به شیوه‌ای مثبت- به وضعیت روانی شما فقط می تواند کمک کند، اما وظیفه شما این است که برای حفظ سلامت روانی و شادی خود اقدام کنید.