خصوصیات کودکان برون گرا چیست؟

 

کودک برون گرا

کودکان برونگرا | خصوصیات کودک برون گرا چیست؟

کودکان برونگرا معمولاً به‌عنوان افرادی اجتماعی و اهل انجام کارهای تیمی شناخته می‌شوند و در مقابل آن‌ها کودک درون‌گرا معمولاً تمایل دارد تا اوقات فراغت خود را به‌تنهایی بگذراند. به عبارتی به همان میزان که حضور در جمع می‌تواند برای کودکان درون‌گرا کلافه کننده باشد کودکان برونگرا از تنهایی خسته می‌شوند و اگر به آن‌ها حق انتخاب بدهید هرگز تنهایی را انتخاب نخواهند کرد. کودکان برونگرا در صورتی‌ که مهارت‌های اجتماعی لازم برای فعّالیّت در جمع را یاد نگیرند، می‌توانند آسیب‌های روحی بسیاری را تجربه کنند.
برای مثال یک کودک برونگرا به‌ راحتی با غریبه‌ها دوست می‌شود و این موضوع می‌تواند گاهی خطرناک باشد. به همین خاطر بهتر است با کمک گرفتن از مشاورین کودک و افزایش اطلاعات خود در زمینهٔ برونگرایی، آگاهی خود را از آنچه باید در تربیت کودکان برونگرا به آن توجّه داشته باشید، افزایش دهید. 

 

کودکان برونگرا :
به اعتقاد بسیاری از روان شناسان، برونگرایی یا درون‌گرایی ویژگی فطری است که کودک با آن به دنیا آمده و تغییر چندانی نمی‌توان در آن ایجاد کرد. اگرچه این موضوع تا حدّ زیادی درست است امّا با این‌ حال از تأثیر تربیت و میزان روابــط اجتماعی والدین نیز نمی‌توان غافل شد. به‌ طور کلّی کودکان برونگرا افرادی هستند که آستانه تحریک مغزی در آن‌ها بالاتر است و به همین خاطر نیاز دارند تا به فعّالیّت‌های هیجان‌انگیزتری برای رسیدن به احساس لذّت دست بزنند.
این درحالیست که کودکان درونــگرا معمولاً به دلیل آستانه پایین تحریک مغزی به‌سرعت برآشفته می‌شوند و به همین خاطر سکوت را ترجیح می‌دهند. کودکان برونگرا معمولاً با ویژگی‌هایی مثل علاقه به انجام کارهای تیمی یا برقراری روابط اجتماعی با دیگران شناخته می‌شوند و تنها ماندن یا سکوت شرایطی است که می‌تواند باعث کلافگی آن‌ها شود.
اگرچه والدین کودکان درون‌گرا معمولاً نگرانی بیشتری در زمینهٔ پرورش مهارت های ارتباطی کودکان خود دارند امّا با این‌ حال برونگرایی نیز ویژگی است که در صورت عدم تربیت صحیح می‌تواند مشکلات بسیاری را در روابط اجتماعی فرد ایجاد کند. به‌ طور کلّی خُلق کودک شما از همان سال‌های اوّلیه کودکی مشخص می‌شود و با توجّه به تفاوت‌ها ذاتی این دو گروه با یکدیگر بهتر است نکاتی را راجع به شیوه تربیت هر یک از این کودکان آموزش ببینید.

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجّه داشته باشید این است که در تعریف شــخصیت، درون‌گرایی یا برونگرایی به‌عنوان یک طیف از حالات خُلقی در نظر گرفته می‌شود و کودکان برونگرا نیز گاهی به سکوت یا تنهایی نیاز دارند. علاوه بر این میزان بروز رفتارهای برونگرایانه در کودکی که در یک خانواده پرجمعیت و شلوغ زندگی می‌کند با میزان برونگرایی در کودکی که در یک خانواده درون‌گرا زندگی می‌کند، متفاوت خواهد بود. درنتیجه بهتر است در قضاوت‌های خود راجع به خُلقیات کودک به این نکات توجه داشته باشید.

برون گرایی کودکان


 
نشانه‌های کودکان برونگرا :
کودکان برونگرا به‌ راحتی و از همان سنین ابتدایی کودکی از طریق روحیات و رفتارهایشان قابل‌تشخیص هستند. با توجّه به اهمیّتی که شناخت روحیات در شیوه تربیــت کودک دارد در این قسمت به برخی از نشانه‌های کودکان برونگرا اشاره می‌کنیم :

۱. روابط اجتماعی قوی :
کودکان برونگرا به‌ طور کلّی از حضور در جمع انرژی پیدا کرده و در برقراری ارتباط با دیگران نیز بسیار قوی عمل می‌کنند. این کودکان به‌ راحتی در جمع‌های شلوغ احساس راحتی کرده و می‌توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند یا حتّی دوستان جدیدی بیابند. یکی از نشانه‌های کودکان برونگرا این است که تعداد دوستان آن‌ها بالاست و به‌خوبی برای انجام کارهای تیمی یا کمک به دیگران حاضر می‌شوند.
انرژی و هیجانی که به دنبال فعّالیّت‌های جمعی در این کودکان ایجاد می‌شود تا مدّتی پس از پایان فعّالیّت یا مهمانی نیز باقی خواهد ماند و به این دلیل است که بسیاری از مواقع شما متوجّه خواهید شد که فرزندتان تا مدّت‌ها از یک مهمانی یا فعّالیّت گروهی صحبت می‌کند.

۲. فعّالیّت و کار تیمی :
یکی از ویژگی‌های کودکان برونگرا این است که آن‌ها استعداد خوبی در انجام کارهای گروهی دارند و تمایلات فــردگرایی در آن ها بسیار کمرنگ است. این کودکان به همکاری با دیگران علاقه دارند و به‌خوبی می‌توانند یکی از اعضای فعّال و مؤثر هر گروهی باشند. در عین‌ حال هنگامی‌که از آن‌ها بخواهید فعّالیّتی را به‌تنهایی انجام دهند احتمالاً دچار خستگی و افت عملکرد خواهند شد.

۳. مهارت در دوست‌یابی :
کودکان برونگرا به‌ راحتی می‌توانند وارد تعامل با افراد ناشناس شوند و در مدّت کوتاهی از آن‌ها یک دوست جدید برای خود بسازند. به همین خاطر آن‌ها معمولاً در هیچ گروه و مجموعه‌ای احساس غریبی نمی‌کنند و به‌ راحتی می‌توانند خود را با هر جمع جدیدی وفق دهند.
 
برخورد با کودکان برونگرا :

برونگرایی ویژگی است که باعث خواهد شد کودک شما رفتارهای خاصی را از خود نشان دهد و نیازهای روحی خاصی نیز داشته باشد. به همین خاطر شما به‌ عنوان والدین چنین کودکی باید با نیازهای روحی فرزند خود آشنا باشید و بتوانید با استفاده از یک روش تربیتی و سبــک فرزند پروری مناسب به او در ارضا صحیح نیازهایش کمک کنید.

۱. ارتباطات را سرکوب نکنید :
حضور یک کودک برونگرا در خانواده‌ای که والدین درون‌گرا هستند و یا به دلیل مشغله‌های کاری یا بیماری‌هایی نظیر افــسردگی تمایلی به برقراری روابط با محیط ندارند، می‌تواند آسیب‌های روحی بسیاری را برای کودک به همراه داشته باشد. در این شرایط معمولاً والدین سعی می‌کنند تا تمایلات کودک را سرکوب کرده و از آن‌ها بخواهند رفتارهایی مانند خودشان داشته باشند.
بهتر است به این موضوع توجّه داشته باشید که درون‌گرا یا برونگرا بودن کودک موضوعی است که به‌ صورت فطری مشخص‌شده و کودک تأثیر چندانی در کنترل آن‌ها ندارد. محدود کردن نیازهای کودک باعث می‌شود تا او با اختلال در رشــد روانی و عاطفی مواجه شده و با بیماری‌های روحی بسیاری از جمله افسردگی درگیر شود. در نتیجه اوّلین موضوع در برخورد با کودک برونگرا این است که احساسات آن‌ها را بپذیرید و رفتارهایشان را سرکوب نکنید.

۲. کودکان برونگرا را تنها نگذارید :
انجام فعّالیّت‌های انفرادی نظیر مطالعه یا انجام تکالیف درسی به‌ ویژه در شرایطی که فعّالیّت مورد نظر نیز هیجان چندانی نداشته باشد، می‌تواند باعث احساس کسالت در کودک شده و توانایی فعّالیّت وی را کاهش دهد. به همین خاطر بهتر است با کمک گرفتن از مشاورین کودک راهکارهایی را برای جذاب‌تر کردن این تکالیف یا بالا بردن بهره‌وری کودک در این زمینه‌ها انجام دهید و متناسب با خُلقیات کودک خود بهترین روش برای درس خواندن کودکان را برگزینید.
یکی از این راهکارها این است که در حین انجام این فعّالیّت‌ها کودک را تنها نگذارید و اجازه ندهید با احساس کسالت، انــگیزه برای درس خواندن را از دست بدهند. برای مثال می‌توانید در زمان‌های مشخصی به سراغ کودک بروید، راجع به فعّالیّت‌هایش با او صحبت کنید و یا حتّی بخش‌هایی از این فعّالیّت‌ها را با کودک انجام دهید.

۳. فراهم کردن محیط مناسب :
سعی کنید شرایط محیطی مناسب با خُلقیات کودک برای او فراهم کنید. برای مثال شما می‌توانید کودکان برونگرا را در کلاس‌های آموزشی مختلف ثبت‌نام کنید یا آن‌ها را با خود به پارک ببرید. اگر فرزند شما دارای روحیه برونگرایی است تا جای ممکن زمینه را برای مراودات اجتماعی و انجام فعّالیّت‌های اجتماعی کودک فراهم نمایید.

۴. تقویت مهارت‌های اجتماعی :
اگرچه کودکان برونگرا علاقه بسیاری به برقراری روابط اجتماعی دارند امّا با این‌ حال آن‌ها نیاز دارند برخی از مــهارت‌های ارتباطی را آموزش ببینند. علاقه این کودکان به صحبت با دیگران و انجام فعّالیّت‌های اجتماعی گاهی باعث می‌شود که آن‌ها احساس کنند دیگران نیز به‌ اندازه خودشان تمایل دارند تا در فعّالیّت‌ها شرکت کنند و در نتیجه متوجّه خستگی و نیاز دیگران به استراحت نمی‌شوند.
علاوه بر این استعداد بالای این کودکان در برقراری روابط اجتماعی با افراد نا آشنا می‌تواند خطراتی از جمله مورد ســوء استفاده قرار گرفتن را برای آن‌ها به همراه داشته باشد که این مسائل نیاز به آموزش داشته و شما باید کنترل رفتار و توجّه به امنیت را به کودک خود آموزش دهید.
یکی دیگر از مهارت‌های اجتماعی که شما می‌توانید در جریان ارتباط با دیگران به فرزند خود آموزش دهید این است که توانایی‌های او در برقراری ارتباط با دیگران را تشویق کنید. برای مثال هنگامی‌ که کودک شما برای کمک به کودک دیگری که زمین‌خورده یا به‌ عنوان تازه‌ وارد در محیط دچار اضطراب شده داوطلب می‌شود این رفتار را در وی تشویق کرده و او را به انجام مجدد این گونه رفتارها ترغیب نمایید. تاثــیر تشویق بر کودکان در افزایش عزّت نفس و پشتکار آن ها غیر قابل انکار است.
 

سخن پایانی :
کودکان دارای هرگونه تیپ شخصیتی که باشند نیازمند رشد و حمایت عاطفی از سوی والدینشان هستند. در این مسیر مشاوران روان شناس می توانند با ارائه راهنمایی های کارشناسانه در جهت تامین و حفظ سلامت روان کودکان بسیار موثر باشند.

سؤالات متداول :
۱. آیا می‌توان یک کودک درون‌گرا را برونگرا کرد؟
خیر، خُلقیات هر فرد از بدو تولّد و به‌ صورت فطری در شخصیت او وجود دارد امّا شما می‌توانید با تربیت خود تا حدودی شدّت درون‌گرایی یا برونگرایی را در کودک تغییر دهید.

۲. کودکان برونگرا چه نشانه‌هایی دارند؟
این کودکان توانایی بالایی در دوست‌یابی دارند و معمولاً از حضور در جمع لذّت می‌برند. صحبت کردن، فعّالیّت‌های پرهیجان و علاقه به انجام کارهای تیمی از ویژگی‌های این افراد است. کودکان برونگرا معمولاً از تنهایی و سکوت به‌ سرعت خسته می‌شوند و احساس کسالت خواهند کرد.

۳. آیا برونگرایی بهتر از درون‌گرایی است؟
هیچ‌یک از ویژگی‌های شخصیتی برتری نسبت به یکدیگر ندارند و هر یک از آن‌ها می‌توانند در صورت تربیت صحیح باعث بروز شخصیت سالمی در آینده کودک شوند.

انتخاب و ویرایش : سعید پدرام راد
منبع : هنر زندگی
باید اوج گرفت ...