افسردگی بعد از رابطه جنسی

افسردگی بعد از رابطه جنسی

افسردگی بعد از رابطه جنسی

افسردگی بعد از رابطه جنسی

رابطه جنسی ، رابطه ای است که طبیعتا از آن هیجان ، شور و شادی انتظار دارید . اما ممکن است  احساساتی غیر منتظره مانند غم یا افسردگی را تجربه کنید . اگر بعد از رابطه ، افسردگی و ناراحتی را احساس کردید ، نگران نباشید. شما تنها نیستید و افسردگی بعد از رابطه جنسی اتفاقی است که افراد زیادی با آن موجه می شوند.  علت های زیادی در ایجاد این حس دخیل هستند و تاثیرات زیادی نیز دارند. در این مقاله ما به توضیح افسردگی بعد از رابطه جنسی ، علت ایجاد آن و نحوه کنترل آن می پردازیم . برای کسب اطلاعات بیشتر این مقاله را از دست ندهید.

افسردگی بعد از رابطه جنسی چیست ؟

افسردگی بعد از سکس یا postcoital dysphorial ) PCD) احساس غم ، اندوه یا ناراحتی است که انسان بعد از رابطه جنسی آن را تجربه می کند. این حس معمولا رایج است و انواع علت های زیستی و محیطی دارد. این احساسات می تواند برای مرد یا زن اتفاق بیوفتد و به جنس خاصی اختصاص ندارد. این احساسات می تواند از نظر ماندگاری از فردی تا فرد دیگری متفاوت باشد و از مدت کوتاهی یا تا یک مدت زمان طولانی ، ادامه پیدا کند.

افسردگی بعد از رابطه جنسی گاهی به صورت منقطع و نا پایدار صورت می گیرد و گاهی به صورت دائمی و مداوم به سراغ افراد می آید. در هر دو صورت باید به کنترل این احساسات پرداخت و نباید آن هارا رها کرد. شما می توانید برای درمان قطعی این حس به مشاوره بپردازید که از طریق روان ارام این امکان برای شما فراهم شده است.

علت افسردگی بعد از رابطه جنسی

این نوع از افسردگی می تواند علت های متفاوتی داشته باشد که اصلی ترین آن ها به این شرح می باشد :

افت هورمونی : در هنگام رابطه جنسی طرفین سطح زیادی از شادی هیجان و علاقه را تجربه می کنند. در این زمان هورمون هایی مانند دوپامین در سطح بسیار بالایی ترشح می شود و سطح زیادی از لذت را به طرفین القا می کنند. پس از اینکه رابطه به پایان می رسد ، هورمون های هیجان و شادی با افت شدیدی در مقایسه با زمان رابطه روبه رو می شوند و کاهش چشمگیر هورمونی، می تواند حس ناراحتی و غم را به طرفین القا کند و موجبات افسردگی بعد از رابطه جنسی را فراهم می کند.

احساس گناه : گاهی افرادی که وارد این رابطه می شوند از انجام آن مطمن نیستند و از نظر روحی و ذهنی آمادگی انجام آن را به طور کامل ندارند. در حقیقت این افراد که معمولا برای اولین بار است که رابطه جنسی را تجربه می کنند ، به پذیرش این موضوع نرسیده اند و احساسات گناه و پشیمانی را تجربه می کنند. افسردگی بعد از رابطه جنسی در بسیاری از مواقع ناشی از احساس گناه می باشد.

رابطه ناشی از عادت : افرادی که بدون علاقه یا شور و هیجان به رابطه روی می آوردند و صرفا به علت عادت یا نیاز جنسی به سکس می پردازند ،نمی توانند احساسات روحی و روانی خود را راضی نگه دارند. وقتی احساسات عاطفی ارضا نمی شود ، غم و افسردگی به سراغ زوجین می آید.

دریافت منفی از رابطه : مشاوران امور خانواده به طور مکررا تاکید می کنند که معاشقه پیش از رابطه اهمیت زیادی دارد . افرادی که معاشقه ندارند ، احساس منفی از رابطه دریافت می کنند و بعد از رابطه به افسردگی بعد از رابطه جنسی دچار می شوند.

ظاهر بدن : افرادی که برخی ایرادات را بر روی بدن خود دارند ، در رابطه جنسی احساس کافی نبودن یا جذاب نبودن می کنند که این مورد می تواند بعد از رابطه افسردگی و اندوه را به سراغ آن ها بیاورد.

برقراری رابطه جنسی بعد از مشکل عاطفی: افراد بسیاری به سکس و رابطه جنسی به چشم راهی برای حل مشکلات زناشویی نگاه می کنند. اگر میان شما و همسرتان مشکلی پیش آماده است رابطه جنسی راه حل پایان دادن به آن نیست. با انجام این کار به طور مقطعی نزدیکی ایجاد می کنید و ممکن است به افسردگی بعد از رابطه جنسی دچار شوید.

ارگاسم ناقص : در رابطه جنسی درست ، دو طرف به یک رضایت تمام و کامل می رساند . اگر یکی از طرفین به ارگاسم کامل نرسد می تواند موجبات افسردگی بعد از رابطه را برای خود و طرف مقابل ایجاد کند.

تجربه ها گذشته : فردی که در گذشته مورد تعرض یا تجاوز قرار گرفته باشد یا گذشته غمگینی از این عمل داشته باشد در موارد مشابه ، احساس ناراحتی می کند و با مشکلات روحی مواجه می شود.

 

افسردگی بعد از رابطه جنسی

تاثیرات افسردگی بعد از رابطه جنسی

سرد شدن : کسی که این احساس را تجربه می کند نسبت به سکس و رابطه جنسی دافعه ای ایجاد می کند که می تواند موجبات سرد شدن را فراهم کند.

دوری از همسر : افرادی که به افسردگی بعد از رابطه جنسی دچار می شوند به طور مداوم از آن جلوگیری می کنند و همین مورد می تواند میان زوجین فاصله و شکاف ایجاد کند.

مشکلات عصبی ناشی از نداشتن رابطه جنسی : افسردگی بعد از رابطه جنسی موجب میشود که فرد از این عمل خود داری کند. نداشتن رابطه جنسی ذهن و روان را تحت فشار قرار می دهد و در دراز مدت موجب عصبانیت ، غم و اضطراب می شود.

این مقاله هم بخوانید  اختلاف فرهنگی در ازدواج

متزلزل شدن زندگی زناشویی : داشتن رابطه جنسی سالم موجبات پایدار شدن زندگی زوجین را فراهم می کند و طرفین را به یکدیگر نزدیک تر می کند. فردی که به افسردگی بعد از رابطه جنسی دچار می شود ، از همسر خود و رابطه دوری می کند و درنهایت موجب تزلزل زندگی می شود.

مشکلات روحی : دوری از همسر و سرد شدن روابط موجبات مشکلات روحی را برای دو طرف ایجاد می کند.

درمان افسردگی بعد از رابطه جنسی

راهکار هایی جهت کاهش افسردگی بعد از رابطه جنسی وجود دارد که در ادامه به طور کامل به آن می پردازیم . پیش از بیان این راهکار های به شما توصیه می کنیم که حتما کنترل این احساس را پیگیری کنید . عدم کنترل این احساسات می تواند تاثیرات بسیار مضری بر رو کیفیت زندگی شما بگذارد.

۱-به پارتنر خود احساس امنیت بدهید : اگر زوج شما ، با افسردگی بعد از رابطه جنسی مواجه می شود ، با حرف زدن ، احساس امنیت را به او القا کنید تا این احساسات را کنار بگذارد.

۲-پیش از انجام رابطه جنسی از نظر روحی خود را آماده کنید : رابطه جنسی فقط آمادگی جسمی را نمی پذیرد. شما باید از نظر روحی و روانی کاملا آماده این امر باشید و آن را بپذیرید. اگر پذیرش شما از این عمل ناقص باشد افسردگی بعد از رابطه جنسی به سراغ شما می آید.

۳-معاشقه کنید : معاشقه نه تنها می تواند احساس روحی بسیار خوبی به شما القا کند ، بلکه باعث ارگاسم کامل تر و بهتری نیز می شود. وقتی هم از نظر روحی و هم از نظر جنسی به رضایت رسیده باشید به افسردگی بعد از رابطه جنسی دچار نمی شوید.

۴-به رابطه جنسی به عنوان راه حل نگاه نکنید: رابطه جنسی باعث نزدیکی زوجین به یکدیگر می شود. اما اگر شما و همسرتان به مشکلاتی برخورده اید به جای اینکه سعی کنید از طریق رابطه جنسی به حل مشکلات بپردازید ، از طریق گفتگو ، مسائل را برطرف کنید. فراموش نکنید ، رابطه جنسی یک راه حل قطعی و کارساز برای حل مشکلات شما و همسرتان نیست.

۵-از نگاه کردن پورن جدا بپرهیزید : تماشا فیلم پورن عامل نابودی زندگی و از بین بردن لذت در رابطه جنسی است. تماشا این گونه فیلم حس رضایت از رابطه جنسی را کاهش می دهد و شما را به افسردگی بعد از رابطه جنسی می کشاند.

۶-با پارتنر خود صحبت کنید : بعد از رابطه جنسی به صحبت با همسر خود بپردازید . صحبت شما با همسرتان باعث می شود که ارامش نسبی در شما ایجاد شود که در نهایت به خوبی در کاهش افسردگی بعد از رابطه موثر است. علاوه بر آن اگر احساس می کنید که افسردگی بعد از سکس ، پارتنر شمارا درگیر کرده است هیچ چیز ماند یک صحبت خوب و آرامش بخش نمی تواند کارساز باشد.

۷-از خواب فوری خودداری کنید : بعد از رابطه فورا به خواب نپردازید. لحظاتی را در کنار هم سپری کنید تا احساسات عاطفی خوبی میان هر دو شما شکل بگیرد.

۸-در رابطه خود تنوع ایجاد کنید : فوقا ذکر کردیم که یکی از عامل های افسردگی بعد از رابطه جنسی ، انجام این عمل از روی عادت است. با تنوع دادن به رابطه از ایجاد عادت جلوگیری کنید.

۹-مشکلات خود را با گذشته حل کنید : اگر از یکی تجربه قدیمی رنج می برید یا خاطره ای در حال ازار دادن شماست ، به جا نادیده گرفتن آن سعی کنید به طور کامل آن را حل کنید و با آن کنار بیایید. تا زمانی که این افکار در ذهن شما است ، افسردگی بعد از رابطه جنسی هر لحظه ممکن است به سراغ شما بیاید.

۱۰-به مشاوره امور زناشویی بپردازید : مشکلات روابط زناشویی یکی از مهم ترین عوامل ایجاد افسردگی بعد از رابطه جنسی است . اگر نمی توانید به تنهایی به حل مشکلاتتان بپردازید از طریق مشاوره امور خانواده ، به حل آن ها بپردازید. صحبت کردن با یک فرد متخصص تا حد زیادی می تواند کیفیت زندگی زناشویی شما را بالا ببرد و به کاهش افسردگی بعد از سکس بیانجامد. شما می توانید برای ارتباط و شرکت در جلسات مشاوره امور خانواده و زناشویی به سایت روان پدرام مراجعه کنید.