مشکلات جنسی زنان را بشناسیم

مشکلات جنسی زنان را بشناسیم (۳ مشکل اصلی)

کسب آگاهی درباره مشکلات جنسی زنان چه کمکی به افراد می‌کند؟ مشکلات و اختلالات جنسی معمولاً مشکلاتی هستند که در روند چرخه پاسخ جنسی ایجاد می‌شوند و میزان رضایت جنسی زوجین را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. طبق آمارها، افراد بسیاری درگیر این مشکلات هستند اما عوامل فرهنگی نظیر خجالت و ترس از مطرح کردن مسائل جنسی باعث می‌شود افراد به خصوص زن‌ها در مورد مشکلات خود سؤال نپرسند و به دنبال راه درمان برنیایند. به طوری که بسیاری از زنان مدت طولانی با این مشکلات درگیرند و زندگی زناشویی‌شان دچار مشکل می‌شود. اما امروزه متخصصان با انجام مشاوره جنسی می توانند به راحتی بسیاری از مشکلات جنسی را درمان و رفع کنند.

مشکلات رایج جنسی در زنان

اکثر زنان در دوره‌هایی از زندگی خود با مشکلات و اختلالات کژکاری‌ جنسی مواجه می‌شوند. علاوه بر عوامل جسمی، عوامل روانشناختی بسیاری در ایجاد این اختلالات مؤثر هستند. در ادامه به مشکلات رایج در این زمینه اشاره خواهیم کرد.
1. مشکلات جنسی زنان : بی‌میلی جنسی

بی میلی جنسی در زنان برای بسیاری از آن‌ها در برهه‌های مختلف زندگی پیش می‌آید. از جمله آن‌ها می‌توان به طول دوران بارداری و  پس از زایمان اشاره کرد. علاوه بر این زنان معمولاً در شرایط فشار و استرس زیاد نیز به بی‌میلی جنسی دچار می‌شوند. علل مختلفی، برای بی‌میلی جنسی مطرح می‌شود که موارد زیر را شامل می‌شود:

- وجود مشکلات عاطفی و ارتباطی با همسر

افسردگی در زنان

- سابقه مشکلات روحی یا آسیب‌های جسمی

- خستگی

اختلالات هورمونی

- سوءمصرف مواد یا الکل

- مصرف برخی از داروها

 

2. مشکلات جنسی زنان |  ناتوانی در رسیدن به ارگاسم

ارضا نشدن زنان و یا ناتوانی در رسیدن به ارگاسم خود به دو شکل اولیه و ثانویه در زنان بروز می‌کند. در شکل اولیه زن هرگز ارگاسم را تجربه نکرده است. در حالیکه در شکل ثانویه او در گذشته تجربه ارگاسم را داشته اما اکنون دچار مشکل شده است. برخی از زنان بدون تجربه ارگاسم هم می‌توانند از رابطه جنسی خود لذت ببرند. اما برای برخی دیگر ناتوانی در رسیدن به ارگاسم، منجر به نارضایتی جنسی زیادی می‌شود که همسر آن‌ها را نیز درگیر این موضوع می‌کند. 

دلایلی که برای ناتوانی درتجربه ارگاسم زنــان مطرح می‌شود شامل موارد زیر می‌باشد:

- عدم توانایی در آسان‌گیری و کنار گذاشتن قید و بندها

- عدم دریافت تحریک جنسی مناسب و معاشقه کافی

- اختلالات خلقی نظیر افسردگی

- تجارب جنسی ناخوشایند قبلی

- ترس و عدم شناخت کافی در مورد رابطه جنسی

3. مقاربت دردناک

واژینیسم از جمله دلایل اصلی برای مقاربت دردناک در زنان محسوب می‌شود. در زنان مبتلا به واژینیسموس هنگام دخول، عضلات داخل یا اطراف واژن دچار اسپاسم و گرفتگی می‌شود. همین مسئله منجر به دردناک شدن دخول شده و حتی در بسیاری از موارد مانع از دخول می‌گردد.

واژینیسموس معمولاً منجر به نگرانی و پریشانی زیادی در زن می‌شود. این مشکل می‌تواند از مسائل مختلفی نشات بگیرد که از جمله مهم ترین آن‌ها می‌توان به وجود مشکلاتی در رابطه با همسر، ترس از بارداری و  تجربه قبلی رابطه جنسی دردناک اشاره کرد.

رابطه جنسی بعد از هفته پریود می‌تواند باعث مقاربت دردناک شود. چرا که بعد از پریود، بدن زن دچار افت هورمون استروژن و خشکی واژن می‌شود. خشکی واژن در دردناک شدن رابطه جنسی تأثیر بسیاری می‌گذارد. استفاده از روان کننده‌ها در کاهش این مشکل تأثیر بسزایی خواهد داشت. عفونت واژن نیز در کل طول ماه برای خانم درد را به همراه دارد. 


نقش همسر در بهبود مشکلات جنسی زنان 

نوع واکنش همسر به مشکلات جنسی زن می‌تواند در تداوم یا بهبود زودهنگام آن نقش بسزایی داشته باشد. مردانی که در مورد نوسانات هورمونی بدن زن اطلاع چندانی ندارند یا همسر خود را برای برقراری رابطه جنسی تحت فشار قرار می‌دهند، با رفتار خود و عدم آشنایی با بدن زن نادانسته باعث تشدید اوضاع شده و کسب لذت از رابطه جنسی را برای زن دشوارتر می‌سازند. در بسیاری از موارد نیز زوجین هماهنگی لازم را در ایجاد ارتباط جنسی ندارند. در واقع نوعی عدم تفاهم جنسی با همسر میان زوجین وجود دارد که شناختی از نیازهای جنسی یکدیگر ندارند. به این ترتیب ممکن است در اختلالات جنسی یکدیگر دخیل باشند. از جمله رفتارهای مثبتی که می‌تواند در این زمینه به شما و همسرتان کمک کند، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. کسب اطلاعات بیشتر در مورد نوسانات هورمونی بدن زنان 

زنان در دوره‌های خاصی از زندگی خود نظیر دوران پیش از سیکل قاعدگی، بارداری و پس از زایمان با تغییرات هورمونی گسترده‌ای رو به رو می‌شوند که این مسئله می‌تواند تا حد زیادی میل و عملکرد جنسی آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. دریافت حس همدلی و درک متقابل از جانب همسر در این بازه‌های زمانی به آن‌ها کمک می‌کند تا سریع تر عملکرد جنسی طبیعی خود را بازیابند و راحت‌تر این مشکل را پشت سر بگذارند. در نتیجه تلاش کنید اطلاعات خود را در این زمینه بالاتر ببرید و در این دوران همراهی بیشتری با همسر خود داشته باشید.

2. شناخت بیشتر در مورد آناتومی بدن همسر 

آناتومی بدن زن و مرد تفاوت هایی با یکدیگر دارد که باعث می‌شود که برای رسیدن به عملکرد جنسی بالا نیازهای متفاوتی داشته باشند. تلاش برای کشف علایق جنسی زن و شناخت نقاط حساس بدن زن کمک می‌کند که بتوانید تحریکات مثبت‌تری را برایش فراهم کنید و در نتیجه به رفع مشکلات جنسی زنان همچون سرد مزاجی در روابط زناشویی یا عدم تجربه ارگاسم کمک نمایید.

3. طولانی تر کردن معاشقه و پیش نوازی 

طولانی‌تر کردن معاشقه و عشق بازی با همسر یکی از راه‌های بسیار مهم برای ایجاد آمادگی جنسی و کاهش مشکلات جنسی زنان است. توجه داشته باشید که بدن بانوان برای تجربه برانگیختگی و رسیدن به اوج لذت جنسی به زمان بیشتری نیاز دارد. در نتیجه اگر معاشقه‌های طولانی‌تری را پیش از دخول با همسرتان تجربه کنید، می‌توانید میل جنسی همسرتان را افزایش داده و در کاهش مشکلاتی نظیر نرسیدن به ارگاسم یا ترس از دخول تاثیر بگذارید. البته توجه داشته باشید که معاشقه طولانی‌تر درمان فوری مشکلات جنسی زن نیست. اما به مرور به او کمک می‌کند تا بتواند بر وضع موجود غلبه کرده و لذت بیشتری را از رابطه جنسی و برانگیختگی جنسی تجربه نماید.

4. ایجاد رابطه مثبت و صمیمانه بیرون از بستر 

عملکرد جنسی زنان تا حد زیادی به عواطف و احساسات آن‌ها وابسته است. تلاش کنید در طول روز به همسرتان نشان دهید که دوستش دارید و نوعی امنیت هیجانی و عاطفی برای او فراهم کنید. داشتن رفتار عاشقانه با همسر و ر وابط صمیمانه به او کمک می‌کند تا تمایلات جنسی خود را حفظ کرده و در طول سکس نیز عملکرد بهتری داشته باشد. اگر در زندگی مشترک اختلافات حل نشده‌ای دارید که باعث شده صمیمیت کم‌تری میانتان حاکم باشد، بهتر است به کمک یک زوج درمانگر ابتدا بر حل آن مشکلات تمرکز کنید تا به مرور بتوانید رابطه جنسی خود را نیز بهبود ببخشید.

5. توجه به روحیه همسر و کمک به رفع مشکلات روانشناختی 

در بسیاری از موارد ممکن است مشکلات جنسی زنان در پی مشکلات روان شناختی نظیر افسردگی و اضطراب بروز پیدا کنند. در این شرایط بسیار اهمیت دارد که به همسرتان کمک کنید روحیه خود را بازیابد و برای دریافت خدمات مشاوره و روانشناسی اقدام نماید. در بسیاری از مواقع با بهبود افسردگی و سایر مشکلات مرتبط با خلق، انواع اختلالات جنسی نیز بهبود می‌یابند.
رابطه جنسی یک رابطه دو طرفه است که پارتنرها بر روی عملکرد یکدیگر تاثیر مستقیم دارند. در بعضی از مواقع ممکن است زن هیچ گونه مشکلی نداشته باشد اما به دلیل نوع عملکرد شریک جنسی خود دچار اختلال جنسی شود.

 

آیا روسپیگری نیز از مشکلات جنسی زنان محسوب می شود؟

روسپیگری و تن فروشی در واقع پدیده‌ای اجتماعی است که زنان بسیاری را به طرق مختلف وارد این بازار می‌کند. شاید در برخی کشورها با وجود آزادی‌ها و خدمات اجتماعی، بتوان زنانی را دید که به دلخواه خود از این کار درآمدزایی می‌کنند، اما به طور کلی نمی‌توان روسپیگری را در اختلالات جنسی طبقه بندی کرد. چرا که با چنین نگاهی به نوعی به این عمل مخرب اجتماعی، وجهه قابل پذیرش بودن داده می‌شود. پس با کمی ژرف اندیشی در مورد زنان داوطلب به این شغل می‌توان علل اصلی (نیاز مالی، ابتلا به اختلالات جنسی، اعتیاد رفتاری و...) را در آن‌ها یافت.
 

درمان مشکلات جنسی زنان از طریق سکستراپی

مداخله سکس تراپی و سکس تراپیست در درمان مشکلات جنسی بسیار اثرگذار می‌باشد. در اولین قدم لازم است که خجالت را کنار بگذارید و با همسرتان درباره مشکل‌تان گفت و گو کرده و با هم به یک مشاوره روانشناسی متخصص در زمینه سکس تراپی مراجعه کنید.

یکی از موانعی که باعث می‌شود افراد برای درمان مشکلات جنسی خود اقدام نکنند این است که فکر می‌کنند این مشکل تنها مربوط به آن‌هاست و دیگران به این مشکل دچار نمی‌شوند. در حالیکه باید بدانید نزدیک 40 درصد از زنان در طول دوره‌های مختلف زندگی خود مشکلات جنسی را تجربه می‌کنند.

روش‌های درمانی مناسبی که در مورد مشکلات روابط زناشویی و جنسی زنان وجود دارد به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید عملکرد جنسی خود را با سهولت بیشتری به حالت طبیعی برگردانید. روانشناس با بررسی همه عوامل جسمی و روانشناختی تأثیرگذار در عملکرد جنسی شما، راهکارهایی عملی ارائه خواهد داد که کیفیت رابطه جنسی شما و همسرتان را تا حد زیادی بهبود خواهد بخشید. مرکز مشاوره روان پدرام راد مرکز مشاوره ای معتبر با متخصصان مجرب است که در زمینه انواع مشاوره های خانواده، جنسی و روانشناسی خدمات رسانی می کند.