آیا من فرزندم را لوس می کنم؟

پنج نکته رفتاری که والدین باید به آن ها توجّه کنند :

شیوه‌های جدید فرزندپروری و تاکید روان شناسان بر دادن آزادی عمل و محبّت به کودکان، بسیاری از والدین را از این که این موارد به لوس شدن کودک‌شان بینجامد می‌ترساند.

واقعیت امر این است که کودکان تفاوت میان محبّت و آزادی را با بی قانونی و هرج و مرج تشخیص می‌دهند.

آن چه که او را لوس می‌کند، باج دادن به کودک و نداشتن راهبردهای تربیتی موثر است. در این مطلب به چند کاری که والدین با انجام آن‌ها فرزندان خود را لوس می‌کنند، اشاره می‌کنیم.

۱. عدم قطعیت والدین :

والدینی که در برابر نق نق‌ها و پاکوبیدن‌های فرزند خود از مواضع‌شان کوتاه می‌آیند به کودک این پیغام را می‌دهند که با گریه کردن و غر زدن می‌تواند به خواسته‌هایش برسد. شما مجبور نیستید برای داشتن قطعیت خشمگین شوید، بلکه با زبان نرم، دلایلی که کودک نمی‌تواند به خواسته‌اش برسد را به او توضیح دهید و در صورتی که موثر واقع نشد، کودک را از محیط تشنج‌زا دور کنید.

۲. بیش از حد پاداش دادن :

داشتن اسباب‌ بازی زیاد لزوما کودکان را لوس نمی‌کند؛ ولی اگر والدین دائما به کودک‌شان ببخشند بدون اینکه ارزش‌های مثبت را در وجود او تقویت کنند، فرصت رشد این ارزش‌ها را در وی از بین می‌برند‌. کودکان باید یاد بگیرند قدر داشته‌های خود را بدانند. هرگز عذاب وجدان خود را با هدیه دادن جبران نکنید.

ده دقیقه وقت گذراندن در پارک با فرزندتان می‌تواند اثرات تربیتی و روحی بزرگ تری بر او داشته باشد تا هدیه‌های لوکس و گران قیمت.

 

۳. برای رفتارهای بدش سرزنش نمی‌شود :

کودکی که به همسالانش زورگویی می‌کند و واکنشی از طرف والدینش نمی‌بیند یا والدین همواره حامی بی چون و چرای وی می‌باشند، به احتمال زیاد لوس می‌شود.

کودکان باید یاد بگیرند از حق خودشان دفاع کنند و به حقوق دیگران نیز متقابلاً احترام بگذارند.

برای این منظور هر وقت از کودک‌تان رفتارهایی مبنی بر خودخواهی و زورگویی مشاهده کردید با زبانی قاطع دلخوری خود را از رفتار وی بیان کنید.

این سرزنش باید به نحوی باشد که کودک بداند دلخوری شما از رفتار او می‌باشد نه به معنای اینکه شما دوستش ندارید.

۴. از تمرکز زیاد بر ویژگی‌های منفی وی بپرهیزید :

اگر تا به حال کودک خود را لوس کرده‌اید از این وضع نترسید و از اطلاق واژه «لوس» به وی بپرهیزید.

تمرکز زیاد بر ویژگی‌های منفی کودک حرمت نفس وی را تخریب می‌کند و خطر این که برای اثبات شخصیت و جلب محبت والدین به خود، بیشتر به رفتارهای بدش ادامه بدهد، بیشتر می‌شود.

با تمرکز بر ویژگی‌های مثبت کودک، تشویق صفات ارزشمند وی و قطع کردن هر گونه توجه مثبت و منفی به ویژگی‌های بد او، حالت تدافعی وی را کاهش دهید و فرصت رشد شخصیت مقاوم و دلسوز را برای کودک خود فراهم کنید.

۵‌‌. فرصت یادگیری برای وی فراهم کنید :

کودک‌تان را در معرض فعّالیّت‌های هنری، فیزیکی و علمی قرار بدهید و برای تلاش وی به یادگیری و رشد مهارت‌های او، پاداش معقول در نظر بگیرید.

توجّه داشته باشید پاداش دادن همواره به معنای هدیه دادن نیست.

از پاداش‌های متنوع بهره بگیرید و برخی اوقات تنها به تایید و تحسین کلامی بسنده کنید تا کودک برای تلاش به پاداش وابسته نشود. به تلاش‌های کودک در راه رسیدن به هدف بیشتر از نتیجه کار توجِه کنید.

رشد مهارت‌ها در کودک و توجّه به ارزش‌های واقعی او، فرصت این که کودک برای جلب توجّه به کارهای ناخوشایند و به اصطلاح لوس بازی دست بزند را از وی می‌گیرد.

انتخاب موضوع و ویرایش : سعید پدرام راد

باید اوج گرفت ...

منبع : نت نوشت