تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی

هنگام بررسی تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی امروز ما، باید بدانیم که گذشته هر روز بر حال ما تأثیر می‌گذارد، چه در نحوه برخورد ما با موقعیت‌های خاص، چه واکنش عاطفی ما نسبت به وقایع و چه زندگی زناشویی. در این مقاله به نشانه های تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی اشاره شده است.

تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی

یکی از مهمترین حقایق در مورد تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی این است که در روابط عاشقانه، افراد گاهی اوقات به صورت ناخوادگاه می توانند رفتارهایی را تکرار کنند که شکست های عاطفی قبلی خود را جبران کند. در روانشناسی به این واکنش، اجبار تکرار گفته می شود و اساساً به این معنی است که شما سعی می کنید گذشته خود را با پیگیری موقعیت های مشابه یا افرادی که زمانی به شما آسیب رسانده اند، اصلاح کنید.

نشانه های تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی

چندین نشانه وجود دارد که نشان می دهد شما گذشته را رها نکرده اید و می توانید تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی امروزتان را ببینید. مهمترین این نشانه های عبارتند از:

۱. همسر شما مشابه افرادیست که با آنها رابطه داشته اید.

یکی از مهمترین نشانه های تکرار الگوهای روابط گذشته و تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی این است که شما به این دلیل جذب همسرتان شده اید که او شبیه به شرکای عاطفی قبلی شما است. ارتباطی با آن‌ها وجود داشته باشد، و این مهم است که هر زخمی را که در بزرگ شدن با یک والدین الکلی داشتید، بررسی کنید تا به ایجاد آن در زندگی خود ادامه ندهید.”

برای رهایی از روابط گذشته، باید ریشه تکرار الگوهای دوست داشتن خود را پیدا کرده و برای حل آنها به کمک مراجعه به روانشناس  اقدام کنید.

۲. افکار و لذت‌های پنهانی دارید.

نشانه دیگر تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی امروز شما، لذت های پنهایی و احساس خجالت است. لذت‌های پنهایی، چیزها یا تجربیاتی هستند که زمانی برای شما مهم بودند یا قبلا از آنها لذت می بردید، اما متعلق به روابط قبلی شما هستند و از فکر کردن به آنها در زندگی زناشویی امروز خودتان احساس شرم می کنید.

اگر احساس می کنید که ازدواج شما با همسرتان، نوعی خیانت به فردی سابق است که او را دوست داشته‌اید و بلعکس، اگر احساس می کنید با فکر کردن به شریک سابق خود به همسرتان خیانت می کنید، از یک مشاور روانشناسی کمک بگیرید.

۳. مشکل صمیمیت با همسرتان دارید.

گاهی اوقات ممکن است تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی تا زمانی که در اتاق خواب نباشید، آشکار نشوند. اگر هنوز از نظر عاطفی یا فیزیکی با همسر خود احساس صمیمیت نمی‌کنید یا برای داشتن رابطه جنسی استرس دارید، ممکن است از رابطه گذشته رها نشده باشید.

 

تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی

۴. در برقراری ارتباط با همسرتان مشکل دارید.

مشکلی که می تواند در نتیجه یک رابطه بد در گذشته شکل بگیرد، ناتوانی در برقراری ارتباط موثر است. برای مثال ممکن است در روابط قبلی خود احساس کرده باشید که شنیده نمی شوید؛ بنابراین در زندگی زناشویی با همسرتان از روش تهاجمی برای برقراری ارتباط استفاده کنید.

«ارتباط یک مسئله کلیدی در ازدواج است و بدون شک تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی می‌تواند سخت‌تر کردن ارتباط با همسر باشد.»

۵. مدام مضطرب هستید.

واکنش‌های تکانشی و درگیری‌های بیشتر با همسر یکی از نشانه های مهم تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی است. شکست در روابط قبلی می تواند منجر شود که شما فکر کنید به اندازه کافی خوب نیستید و خودتان را سرزنش کنید. این تفکرات در زندگی زناشویی باعث می شوند که هر اختلاف نظری را شخصی بگیرید و همیشه احساس خود کم‌بینی و اضطراب داشته باشید.

۶. به خودتان بی احترامی می کنید.

اگر در گذشته رابطه ای سخت، توهین آمیز یا ناسالم داشته‌اید، ممکن است یک الگوی بی‌اعتماد به نفس در شما شکل گرفته باشد. الگوی مثل این که « شما احمق هستید» یا «همیشه تصمیمات اشتباه می‌گیرید.»

اگر چنین افکاری در زندگی مشترک خود دارید که باعث می‌شوند خودتان را زیر سوال ببرید و قضاوت کنید، از روابط گذشته رها نشده اید و می‌توانید تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی امروز خودتان را ببینید.

۷. به همسرتان اعتماد ندارید.

بی اعتمادی در ازدواج می‌تواند تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی شما باشد. با تجربه ترومای آسیب دیدن در روابط عاطفی یا جدا شدن، ناتوانی در اعتماد کردن می تواند در افراد ایجاد شود. اگر نتوانید به کمک مراجعه به روانشناس مشکلات اعتماد کردن خود را حل کنید، احتمال دارد که زندگی مشترکتان را با مشکلات بسیار جدی روبرو کنید.

این مقاله هم بخوانید  وابسته کردن مرد به خود

۸. به همسرتان متعهد نیستید.

ترس از تعهد و دور شدن از همسرتان نیز می تواند تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی باشد. رها شدن در روابط عاطفی قبل از ازدواج می توانند منجر به ترس از تعهد در روابط بعدی و حتی ازدواج شوند.

 

تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی

۹. از درگیری اجتناب می کنید.

دوری کردن از مشاجره و بحث در زندگی زناشویی امروزتان ممکن است تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی شما باشد. تجربه مشاجره و بحث های متعدد و ناسالم در روابط قبلی و در نهایت شکست در آنها می تواند منجر شود که شما در زندگی مشترک هر تلاشی کنید که از دعوا دور باشید.

بحث کردن زوج‌ها در زندگی زناشویی طبیعی و سالم است  و نباید چیزی باشد که از آن بترسید. اگر به دلیل تجربیات قبلی از هر گونه تعارضی فرار می کنید، به یک مشاوره زوج درمانی مراجعه کنید تا به شما ابزارهایی برای گفتگو و مدیریت مشاجرات به روش سالم دهد.

کاهش تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی

۱. اولاً کمی وقت بگذارید.

اگر هنوز ازدواج نکرده اید یا حتی اگر در زندگی زناشویی هستید و احساس می کنید که تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی شما بسیار زیاد شده است، ابتدا به خودتان کمی زمان دهید و به درون خودتان نگاه کنند.

اولین کاری که باید انجام دهید این است که برای بهبودی و ترمیم زخم های گذشته وقت بگذارید. یاد بگیرید که خودتان باشید. یادگیری در مورد خودتان و تأمل در رابطه تان می تواند کمک زیادی به موفقیت زندگی زناشویی و گذشتن از روابط گذشته کند.

۲. به همسرتان اعتماد کنید.

این که شخصی در گذشته به شما صدمه زده است، به این معنی نیست که همسر شما نیز همین کار را خواهد کرد. مهم است که برای از بین بردن تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی، با همسر خود ارتباط برقرار کنید و صادق باشید.

۳. به یاد داشته باشید که مثبت بمانید.

ازدواج سخت است و فراز و نشیب های بسیاری دارد. به همین دلیل مهم است که  مثبت بمانیم. به ازدواج خود خوشبین باشید و اگر بار عاطفی منفی از روابط گذشته حمل می کنید، به کمک یک مشاور ازدواج یاد بگیرید که چگونه می توانید همسرتان را دوست داشته باشید، چگونه می توانید خود را دوست داشته باشید و چگونه می توانید با پذیرش شکست های گذشته، تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی خود را کمرنگ کنید.

نتیجه گیری

یکی از سخت‌ترین بخش‌های جدایی در روابط عاطفی، احساساتی هستند که معمولاً برای طولانی مدت و حتی سال ها باقی می‌مانند. این احساسات می توانند زندگی زناشویی را نیز تحت تاثیر قرار دهند.

بهتر است به یاد داشته باشیم که ما از روابط پیش از ازدواجمان، درس‌های ارزشمندی آموخته‌ایم و وضوح بیشتری در مورد چگونگی ادامه موفقیت‌آمیز روابطمان به دست آورده‌ایم. با این نگرش، می توانیم از شکست های قبلی برای بهبود ازدواج خود و کاهش تاثیر روابط قبل از ازدواج بر زندگی زناشویی استفاده کنیم.

مردان و زنانی که قبل از ازدواج با یکدیگر، تجربه جنسی دیگری داشتند، رضایت زناشویی کمتری نسبت به آنهایی دارند که تنها با همسرشان رابطه جنسی داشته اند. داشتن رابطه جنسی پیش از ازدواج می تواند منجر به مقایسه همسر با دیگری شده و به افراد یادآوری کند که انتخاب های دیگری نیز وجود دارند.