خيانت زناشوئي و را هاي مقابله با آن

 

بعد از خیانت همسر چه کنیم؟

بعد از خیانت همسر چه کنیم ؟ این سوال یکی از رایج ترین پرسش هایی است که همسران خیانت دیده از مشاوران و متخصصان ما می پرسند.

تکنیک های نوین روانشناسی پیرامون نحوه درست برخورد با خیانت همسر و انجام اقدامات اصولی و عاقلانه می تواند شرایط بغرنج روابط میان همسران را به سرعت و با کیفیت بهتری بهبود بخشد.

به طور کلی کنترل شرایط و تسلط کافی بر جنبه های مختلف خیانت راهگشای افراد برای بازگشت به رابطه و بازسازی موفق روابط زناشویی است.

 در این مقاله قصد داریم تا شما را با جنبه های مختلف خیانت و انجام اقدامات صحیح و برخورد های متناسب پس از اطلاع از خیانت همسر آشنا سازیم و به این سوال رایج که بعد از خیانت همسر چه کنیم ؟ پاسخ های تخصصی و کامل بدهیم.

انواع برخورد با خیانت همسر

بسیاری از افراد با دیدن خیانت همسر خود تمامی کنترل احساسات و عواطف خود را از دست می دهند و واکنش های شدید رفتاری و پرخاشگری های روانی و فیزیکی شدیدی را از خود نشان می دهند.
اما برخی افراد نیز با ترک سریع و بدون هیچ بازخورد واکنشی به همسر، سعی بر تنبیه و 
تلافی خیانت او با محروم کردن او از وجود خود دارند.

 بروز برخورد های متنوع در جریان اطلاع از خیانت همسر ارتباط تنگاتنگی با نگرش افراد به این قضیه و سطح توانایی آن ها در برخورد با این موضوع دارد.

روانشناسان و متخصصان خانواده بر این اعتقادند که پس از فهم خیانت همسر افراد شدید ترین واکنش هایی را از خود بروز می دهند که انجام آن در تمامی مراحل زندگی از سوی آنان غیر ممکن خواهد بود.

 تخریب شدن یکباره تمامی ذهنیت افراد نسبت به همسر خود و درک از دست دادن او سبب بروز این رفتارها می شود. به طور کلی افراد پس از اطلاع از خیانت همسرشان یکی از تصمیمات و واکنش های زیر را دنبال می کنند:

جدایی پس از خیانت همسر

از نظر بسیاری از افراد پس از خیانت همسر راهی جز جدایی باقی نمی ماند و طلاق تنها چاره خیانت محسوب می شود.

کسانی که نمی توانند درک صحیحی از شرایط و چگونگی خیانت همسرشان داشته باشند و این اتفاق آنقدر روح و جان آن ها را تحت فشار قرار داده که نمی توانند به ادامه زندگی با همسرشان حتی فکر کنند، در این شرایط تصمیم سریع و بلاتغییری مبنی بر جدایی می گیرند.

در بسیاری از موارد فرد با هدف خلاصی یافتن از شرایطی که در آن همسرش بدترین رفتار ممکن را در برابر دلسوزی ها و از خودگذشتگی هایش در زندگی نشان  داده سعی بر فراموش کردن و کسب دوباره آرامش با جدایی از همسرشان می گیرند.

 

تلافی خیانت

واکنش دیگری که همسران خیانت دیده پس از آگاهی از بی وفایی همسرشان از خود نشان می دهند، دنبال کردن و ایجاد تلاش برای جبران خیانت همسر به صورت متقابل است.

این افراد با تصور این که با جبران خیانت همسر می توانند کمی از فشارهای عصبی خود کم کنند و شدت رفتار ناصحیح همسرشان را تا حدودی به آن ها بچشانند دست به خیانت متقابل و تلافی خیانت با خیانت می زنند.

علم روانشناسی ثابت کرده است که این افراد با انجام خیانت متقابل شخصیت خود را در وهله اول نزد خود و در مراتب بعدی نزد اطرافیان تخریب می کنند و این تخریب شخصیتی آسیب های بسیار شدیدی را متوجه روح و روان افراد و جایگاه های اجتماعی آن ها می کند.

بخشش خیانت   

برخی از همسران بواسطه وجود ارتباطات عاطفی شدید با همسر خود حاضرند پس از مدتی جدایی و دوری، خیانت او را ببخشند و این عمل ناپسند او را به دلیل وجود خصایص مثبت شخصیتی اش نادیده بگیرند.

در این سری از روابط بخشیدن شوهر خیانتکار بواسطه وجود از خود گذشتگی ها و شخصیت مثبت او در طی زندگی مشترک اتفاق می افتد و احتمال غفلت و انجام اشتباه غیر عمد از سوی او در ذهن همسرانشان وجود دارد.

بخشیدن خیانت یک پروسه زمان بر و تخصصی است که در صورت انجام صحیح و طی مراحل لازم و موفقیت آمیز می تواند سبب تقویت ارتباطات عاطفی و بازسازی صحیح و کامل زندگی مشترک شود.

دسترسی به راهکارها و تکنیک های لازم برای بخشش خیانت همسر یکی از ضروری ترین پارامترهای اساسی برای دستیابی به موفقیت در این زمینه است.

فراموش کردن خیانت همسر

در ذهن بسیاری از افراد فراموش کردن خیانت همسر و بخشش خیانت او یکسان و بدون تفاوت جلوه می کنند. اما فراموش کردن خیانت همسر با بخشش خیانت همسر تفاوت هایی دارد که از نظر روانشناسان بهتر است فراموش کردن خیانت همسر پس از انجام موفقیت آمیز بخشش انجام شود.

جایگزین کردن خاطرات ناخوشایند و کنترل افکار منفی از جمله اقداماتی است که پس از بخشیدن همسر خیانت کار از سوی همسر خیانت دیده باید محقق شود.

 کسانی که می توانند به درستی و به صورت کامل همسر خود را ببخشند، توانایی و شرایط مساعدتری برای فراموش کردن خیانت همسرشان را نیز خواهند داشت.

سکوت در برابر خیانت همسر

یکی از خطرناک ترین روش های برخورد با خیانت همسر، سکوت در برابر خیانت همسر است. کسانی که بی تفاوتی و عدم ارائه واکنش نسبت به بی وفایی همسر را در برابر خیانت او بکار می گیرند نه تنها آسیب های فراوانی را مشمول حال خود می کنند، بلکه سبب از دست دادن انگیزه و تحلیل اشتیاق همسر برای ادامه زندگی مشترک نیز می شوند.

 سکوتی که از روی اجبار و ناچاری و به سبب حفظ زندگی مشترک به دلیل عدم تامین هزینه ها و یا حفظ آرامش فرزندان باشد و توامان سبب دلزدگی و خوردگی روح همسر خیانت دیده شود، بسیار مخرب تر از جدایی و طلاق است.

 محققان سلامت خانواده پس از بررسی افرادی که با این روش نسبت به همسر خیانت کار خود برخورد می کنند به این نتیجه رسیده اند که این افراد در طولانی مدت دچار افسردگی های شدید روحی و بیماری های روانی زیادی خواهند شد.

 عدم کنترل احساسات و سرکوب ناراحتی ها و تنفرهای فرد از عمل انجام شده همسرش می تواند تاثیرات بسیار مخربی بر روی سلامت فرد و خانواده بگذارد.

برخورد صحیح همسر خائن پس از وقوع خیانت

مسئله ای که ذهن و فکر افراد خائن را پس از خیانت به خود مشغول می کند این است که چگونه چهارچوب زندگی مشترکشان را حفظ کرده و همسرشان را نسبت به انجام بخشش در برابر عمل اشتباه خود قانع کنند.

این افراد همواره با سوالاتی همچون چگونه به همسرم بگویم به او خیانت کردم و یا آیا به همسرم بگویم به او خیانت کرده ام و آیا اعتراف به خیانت می تواند کمکی به زندگی مشترکم بکند یا خیر؟ روبرو می شوند و برای یافتن پاسخ این سوالات به دنبال راهکارهای ارائه شده از سوی مشاوران و روانشناسان متخصص در این زمینه هستند.

دریافت راهنمایی های دقیق علمی و روانشناسی سبب می شود تا این سری از افراد بتوانند با موفقیت زندگی مشترکشان را حفظ کنند و توانایی لازم برای حفظ بقا و دوام روابط زناشویی و عاطفی خود با همسر را بدست آورند.

 سوالی که این افراد از مشاوران ما می پرسند این است که چگونه همسرم را راضی کنم بعد از خیانت بماند و مرا ترک نکند و پاسخی که از سوی کارشناسان خانواده دریافت می کنند این است که:

  • اگر همسر شما از خیانت شما بی خبر است او را تحت شرایط کنترل شده تحت راهنمایی های مشاوری خبره آگاه کنید.
  • فرصت بروز واکنش های رفتاری و احساسی شدید را به همسر خود بدهید.
  • محیط را برای شکل گیری مجدد آرامش آماده کنید.
  • تمامی شرایط و جوانب خیانت خود را برای او بازگو کنید.
  • هیچ نکته ای را در جریان خیانت خود پنهان باقی نگذارید تا بعد از اطلاع همسرتان از آن در زمان های آینده دوباره سبب بی اعتمادی او نشود.
  • پشیمانی عمیق و شدید خود را نسبت به اشتباه انجام شده بروز دهید.
  • برای تصمیم گیری به او زمان و موقعیت مناسب را اختصاص دهید.
  • اطمینان لازم برای عدم انجام خیانت دوباره از سوی خود را به همسرتان بدهید.

بهترین روش برخورد با همسر خیانتکار

افرادی که شاهد خیانت همسر خود هستند بدترین احساساتی که هر فرد ممکن است در جریان زندگی مشترک تجربه کند را خواهند داشت. این تجربیات سبب می شود تا عملکرد منطقی آن ها در تصمیم گیری ها به شدت کاهش یابد و بروز رفتارهای احساسی و تصمیم گیری های عجولانه از سوی این افراد بیشتر شود.

 بروز این سوال که بعد از خیانت همسر چه کنیم؟ اصلی ترین موضوعی است که ذهن این افراد را به خود مشغول می کند. بهترین روش برخورد با همسر خیانتکار کنترل حداکثری واکنش ها و انجام اقدامات زیر است:

  • پرهیز از خشونت و جنجال پس از اطلاع از خیانت همسر
  • ایجاد فضا و شرایط لازم برای ارائه توضیحات از سوی همسر پیرامون نحوه خیانت
  • اختصاص دادن زمانی برای دور شدن از همدیگر
  • عدم اطلاع دادن خیانت همسر به فامیل و دیگر افراد خانواده
  • جلوگیری از جستجو پیرامون شناخت نفر سوم رابطه
  • عدم سرزنش خود و مقصر قلمداد کردن خویش
  • همزاد پنداری با همسر و در نظر گرفتن امکان خطای خود در شرایط مشابه
  • مراجعه به روانشناس و استفاده از تکنیک های لازم برای کنترل اوضاع

سوالاتی که باید از همسر خیانتکار پرسید

اطلاع یافتن از چگونگی بروز خیانت و شرایط انجام آن از سوی همسر می تواند در گرفتن تصمیم نهایی برای بروز واکنش صحیح، سودمند و مفید باشد.

 ذهن انسان استعداد زیادی به شدت دادن افکار و پروراندن آن ها به سمت و سو های افراطی دارد و ندانستن موضوعات سبب بدتر شدن مشکلات و شرایط موجود می شود. پرسیدن سوالات مفید و عاقلانه از همسر خیانتکار می تواند سبب بهبود شرایط و بازسازی رابطه در بسیار از موارد شوند.

سوالاتی که پس از خیانت از همسر خود می پرسید باید جواب های سودمند و مفید داشته باشند و پاسخ های آن ها سبب رنجش بیشتر و بدتر شدن شرایطتان نشود.

آیا نیاز است معشوقه همسرتان را ملاقات کنید؟

بدست آوردن اطلاعات بیشتر پیرامون کسی که همسرتان او را برای برقراری ارتباط به شما ترجیح داده همواره یکی از موضوعاتی است که ذهن افراد خیانت دیده را به خود مشغول می کند.

مقایسه ویژگی های برتر شخصیتی و رفتاری فرد سوم با خود یکی از ناگزیرترین واکنش هایی است که فرد پس از اطلاع از خیانت همسر اقدام به آن می کند. اما آیا واقعا این امر برای بهبود شرایط و رابطه با همسر مفید است؟ آیا نیاز است معشوقه همسرتان را ملاقات کنید؟

روانشناسان معتقدند ملاقات با فرد سوم رابطه همواره سبب بدتر شدن اوضاع و پشیمانی فرد از جستجو پیرامون شناخت او می شود.

این امر بدان سبب است که فرد سوم رابطه تصمیم جدی به حفظ رابطه اش با همسر فرد دارد و ممکن است برای حفظ این رابطه هر سخنی بگوید و هر رفتاری انجام دهد.

تکنینک های روانشناسی برای بازسازی رابطه بعد از خیانت

روانشناسان بر این اعتقادند که افراد پس از خیانت همسر و یا خیانت خودشان کاملا تغییر شخصیت می دهند و تمام سجایای اخلاقی و ویژگی های مثبت شخصیتیشان را بنابر قرار گرفتن تحت شرایط وخیم پیش آمده نادیده می گیرند.

خیانت با خود آسیب های زیادی را به دنبال دارد و این یک امر ناگزیر و بدون اجتناب است. تکنیک های روانشناسی برای بازسازی رابطه بعد از خیانت شامل یک سری از پارامترهای اساسی رفتاری است که مهمترین آن ها موارد زیر است:

  • قطع ارتباط برای مدتی معین و ایجاد فضای لازم برای اندیشیدن بیشتر به اتفاق رخ داده
  • عدم توجیه خیانت و نادیده انگاری دلایل اصلی انجام خیانت
  • شفاف سازی توضیح کامل شرایط وقوع خیانت
  • در دسترس بودن همیشگی به دلیل عدم ایجاد تفکرات منفی پس از بازگشت به زندگی مشترک
  • درک صحیح از حالات رفتاری همسر شامل غم و خشم ناگهانی و یا عدم اطمینان و اعتماد به شما
  • گفتگوی همیشگی در مورد حالات روحی و انگیزه های اصلی زندگی و برنامه های آتی در جریان زندگی مشترک