چگونه می توان صمیمیت با فرزندان را به وجود آورد؟

چگونه می توان صمیمیت با فرزندان را به وجود آورد؟

صمیمت با فرزندان یکی از نکات مهمی است که والدین باید از سال های ابتدایی دوران کودکی فرزند خود به آن اهمیت بدهند. صمیمیت با فرزندان رابطه میان والدین و فرزند را عمیق تر و احساسی تر می کند. بر خلاف تصور عموم، این صممیت باید از دوران کودکی شروع شود تا در بزرگسالی ریشه مستحکمی داشته باشد. این حس صمیمیت و عاطفه موجب می شود تا فرزند در برهه های زمانی مختلف بتواند با والدین خود احساس نزدیکی داشته باشد. مسلما هیچ بنیانی قوی تر از خانواده و روابط میان اعضای آن نیست. صمیمیت با فرزندان این بنیان و ریشه آن را قوی تر می نماید. معمولا والدین به دنبال راه های برای افزایش این صمیمیت می باشند و در این مسیر ممکن است با سختی هایی مواجه گردند. در ادامه قصد داریم به بررسی این راه ها، اهمیت و چگونگی آن بپردازیم، پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

چگونگی صمیمیت با فرزندان

سوالی که در ابتدا برای بسیاری از والدین پیش می آید مربوط به چگونگی صمیمیت با فرزندان است. مسلما والدین در این راه ممکن است با خطا های زیادی مواجه گردند و روش صحیح برقراری صمیمیت با فرزند را نداند. لازم به ذکر است که مسئله صمیمت در خانواده را باید جدی گرفت زیرا در صورتی که این صمیمیت وجود نداشته باشد ارتباط اعضای خانواده با یکدیگر دشوار می گردد. از جمله راه های افزایش صمیمیت با فرزندان می توان به نکات زیر اشاره کرد:

محبت به فرزندان

تمامی فرزندان به محبت و عاطفه از سوی والدین نیاز دارند(مخصوصا در دوران کودکی). این محبت سبب اطمینان خاطر هر چه بیشتر فرزند شما می شود و امنیت روانی او را در خانواده تضمین می کند.

صحبت کردن

صحبت کردن با فرزندان خود را فراموش نکنید، با او درباره ی مسائل و مشکلات روزمره ای که پشت سر گذاشته است صحبت کنید و سعی کنید با ارائه راه حل هایی به حل مشکلات او کمک کنید. این امر می تواند صمیمیت با فرزندان را تا چندین برابر افزایش دهد.

خوش قولی

اگر به فرزند خود برای انجام کاری قول داده اید حتما به عهد خود وفا کنید. این کار موجب می شود تا اطمینان فرزندتان به شما بیشتر شود و شما را به عنوان یک حامی و تکیه گاه امن ببیند. بد قولی صمیمیت با فرزندان را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد و فرزندتان را نسبت به شما بی اعتماد می کند.

تعیین وظایف

اگر می خواهید که صمیمیت با فرزندان شما به مشکل نخورد بهتر است که از همان ابتدا و ظایف و مسئولیت های او را به طور دوستانه تعیین کنید. طریقه مطرح کردن این خواسته ها و انتظارات بسیار مهم است زیرا ممکن است بر روی ذهن آن ها تاثیر منفی بگذارد.

حق تصمیم گیری

به فرزندانتان حق تصمیم گیری بدهید و اجازه دهید که به تدریج خودش درباره ی مسائلی که برایش پیش می آید تصمیم گیری کند. این کار موجب افزایش صمیمیت با فرزندان شده و به مرور استقلال و قدرت تصمیم گیری او را افزایش می دهد

 

دلایل عدم صمیمیت با فرزندان

در این میان لازم است که دلایل عدم صمیمیت با فرزندان را بشناسید و از آن ها دوری کنید. راه هایی که موجب کاهش صمیمیت با فرزندان می شود به شرح زیر می باشد:

سرزش بیش از حد

یادتان باشد که سرزنش مداوم فرزندان تنها آن ها را از شما دور می کند. خوب است که اشتباهات آن را یادآورزی کنید اما این کار با سرزنش مداوم تفاوت دارد و تنها آن ها را نسبت به شما دلسرد کرده و صمیمیت با فرزندان را کاهش می دهد.

بی توجهی

توجه به خواسته های فرزندتان را در اولویت قرار دهید تا صمیمیت با فرزندان بیش از پیش حفظ شود. البته منظور خواسته هایی است که توجه به آن ها الزامی است و شما به عنوان والدین باید تفاوت میان خواسته های مهم و ضروری و خواسته های غیر ضروری را بدانید.

 

تحقیر

در هیچ شرایطی فرزندان خود را تحقیر نکنید زیرا اعتماد به نفس آن ها را تخریب می کند و دیگر صمیمیتی میان شما و او باقی نمی ماند.

 

لزوم صمیمیت با فرزندان چیست؟

برخی والدین این سوال را در نظر دارند که لزوم صمیمیت با فرزندان چیست؟ فرزندان شما به فردی در خانواده نیاز دارند تا بتوانند با خیال راحت با او درباره ی مسائل مختلف صحبت کرده و به او تکیه کنند. شما این صمیمیت را با فراهم آوردن یک فضای امن و پر از آرامش برای او فراهم می آورید. یادتان باشد که کودک شما در آینده پا به نوجوانی و سپس جوانی خواهد گذاشت و از این رو دائما به راهنمایی و کمک های شما احتیاج دارد. با فراهم کردن این فضا از دوران کودکی کار را برای آینده راحت تر می کنید. این کار موجب می شود تا فرزندان نقش های خود را بهتر ایفا کنند و یک دلگرمی دائمی داشته باشند. در صورتی که فرزندان در صمیمیت با والدین خود دچار مشکل شوند تاثیرات منفی آن را در وضعیت تحصیلی خود مشاهده خواهند کرد و قطعا افت تحصیلی خواهند داشت زیرا شرایط روحی نامناسب و فضای غیر امن در خانواده به خودی خود بر روی تحصیل آن ها اثر گذار است.

برابری فرزندان در خانواده

یکی از نکاتی که امروزه ممکن است کمتر به آن توجه شود برابری حقوق دختران و پسران در خانواده است. اگر در خانواده هم دختر و هم پسر وجود دارد باید بنا به روحیات خاصی که هر کدام از آن ها دارند آزادی به آن ها داد. دادن آزادی بیش از حد به پسران ممکن است خطرناک باشد. پسران به عنوان ستون خانواده در آینده به حساب می آیند و باید مسئولیت هایی را قبول کنند. دادن آزادی بیش از حد به آن ها فرصت قبول این مسئولیت ها را از آن ها می گیرد پس این امر توصیه نمی شود. البته محدود کردن بیش از حد آن ها نیز درست نیست و فرصت های تصمیم گیری را از آن ها می گیرد.

دختران روحیه حساس و لطیفی دارند و از این رو والدین باید به آن ها توجه خاصی داشته باشند. اما این موضوع به این معنی نیست که آن ها نباید به اندازه پسران از حقوق برابر برخوردار باشند. دختران باید به اندازه پسران در خانه از حقوق یکسانی برخوردار باشند. برخی والدین به دلیل روحیه آسیب پذیر دختران آن ها را بیش از حد محدود می کنند که کار بسیار غلطی است و نتایج مخرب خود را در آینده نشان خواهد داد. پس محدود کردن بیش از حد دختران به هیچ وجه توصیه نمی شود و با این کار والدین صمیمیت با فرزندان را تجربه نخواهند کرد. همچنین آزادی بیش از حد نیز دختر را به دام خطر می اندازد و سلامت روحی و جسمی او را تهدید می کند. بهتر است که در دادن آزادی به دختران خود میانه رو باشید.

 

صمیمیت با فرزندان

مشاوره صمیمیت با فرزندان

اگر در صمیمیت با فرزندان خود دچار مشکل هستید بهتر است که حتما از یک مشاور و متخصص در این زمینه کمک بگیرید. با شرکت در جلسات مشاوره نحوه افزایش صمیمیت با فرزندان را یاد می گیرید و آن را بهتر از همیشه انجام می دهید. کلینیک و مرکز تخصصی مشاوره روان پدرام روانشناسان با کادر مشاوره مجرب خود می تواند بهترین مشاوره های مربوط به افزایش صمیمیت با فرزندان را به صورت حضوری و غیر حضوری ارائه دهد.